Berlingske Business
17:42

Om 4.000 dage kan du - måske - køre under Femern Bælt

femern

Her er de 5 vigtigste ting, du skal vide, før du starter din dag. Vi læser erhvervsnyhederne og tjekker aktiekurserne, før du står op, så du kun behøver at læse én artikel fra morgenstunden for at været helt opdateret

Godmorgen

Det er torsdag d. 16. februar, og der er lidt over 4.000 dage til du tidligst kan køre under Femern Bælt. Alternativt kan du tage toget til Tyskland, hvilket måske også er billigere, da Danmark er det tredje dyreste land at eje bil i inden for Europa. Også 4.000 OW Bunker-aktionærer, der mistede hele deres investering, da selskabet gik konkurs i 2014, skal  væbne sig med tålmodighed. Investorerne skal formentlig vente minimum 1.825 dage på den første retssag.  Sådan lyder et par af overskrifterne fra dagens overblik, der også kommer forbi genfødslen af Pihl & Søn og børsnoteringen af Snapchat.

Vi lægger ud i syd ved Femern Bælt:

1
Femern-tunnel først klar om mindst 10 år

Tidligst i 2028 bliver det muligt at køre under Femern Bælt i bil. Inden da venter nemlig et årelangt juridisk slagsmål, skriver Politiken.

Godkendelsen af projektet kan tidligst komme i 2018, og derefter kan tilladelsen indbringes for Forbundsforvaltningsdomstolen i den sydtyske by Leipzig, skriver avisen. Som led i sagen kan domstolen spørge både EU-kommissionen og EU-Domstolen om projektets nødvendighed og virkninger på miljøet.

»Byggeriet kommer tidligst i gang i 2020«, siger transportminister i Slesvig-Holsten Reinhardt Meyer i et svar til Politiken. Dermed kan forbindelsen, der vil tage 8 år at bygge, tidligst åbne i 2028, skriver Politiken.

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag.

- eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

2

Advokat forventer første retsdag i OW Bunker-sagen om fem år

Retssystemet skal tage stilling til, om 4.000 småaktionærer i OW Bunker må sagsøge i samlet flok.

»Hvis man er pessimistisk anlagt, så kan resten af 2017 godt gå med formelle diskussioner,« siger Morten Schwartz Nielsen, der er partner hos advokatkontoret Lund Elmer Sandager og formand for Foreningen OW Bunker Investor, der repræsenterer 4.000 private aktionærer, der mistede penge i oliehandelsselskabets overraskende konkurs i efteråret 2014. »Mit bud er, at det vil tage en fem-års tid, inden vi er der. Og det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende.«

Spørgsmålet om, hvorvidt de mange privataktionærer kan gå sammen i et gruppesøgsmål, ligger lige nu hos byretten, men det bliver formentlig snart henvist til landsretten. Spørgsmålet er, om de private aktionærer har købt deres aktier på så forskellige tidspunkter, at deres sager ikke har nok til fælles til at udgøre en gruppe.

3

Det er dyrt at eje bil i Danmark, men vi overhales af to andre lande

Det koster lidt over 5.000 kroner om måneden at eje og køre en typisk benzindrevet bil i Danmark, når samtlige omkostninger medregnes. Den udgift overgås kun af Norge, hvor udgiften kommer op på knap 5.300 kroner, og Italien, når alle omkostninger som eksempelvis de høje italienske motorvejsafgifter tælles med.

Det viser en analyse, som leasingvirksomheden LeasePlan har lavet over biludgifter i 24 europæiske lande. Analysen medregner faktorer som indkøbet, finansieringen, løbende omkostninger, reparationer og afgifter, når bilen ejes i tre år og kører 20.000 kilometer om året.

Se hele listen her.

4

Pihl & Søn er stadig et stærkt brand

Da entreprenørvirksomheden Pihl & Søn gik konkurs den 26. august 2013, viste regnskabet for 2012, der var offentliggjort fire måneder inden, et underskud på knap en halv mia. kr. ud af en omsætning på 5,5 mia.

Alligevel har en ny ejerkreds valgt at købe rettighederne til både navnet og logoet, og det er ikke nødvendigvis en dårlig ide, vurderer Nikolaj Stagis, der er strategirådgiver og grundlægger af brandbureauet Stagis. Det skriver Finans.dk.

Nikolaj Stagis kalder valget af Pihl & Søn-brandet for modigt, men overordnet vurderer han dog, at det er en udmærket idé at overtage brandet, skriver mediet.

»Brandet har over 100 års historie og er en del af en positiv, dansk erhvervshistorie. En del af fortællingen om Pihl & Søn er også, at virksomheden står bag markante byggerier som f.eks. Operaen og Storebæltsbroen. Det er en stolt fortælling,« siger han.

5

Snapchat nærmer sig børsnotering

Snapchat nærmer sig en børsnotering i USA, og prisen for selskabet kan ende med at blive mere end 150 mia. kr., selv om virksomheden endnu har til gode at tjene penge. Det skriver Ritzau Finans.

Selskabet vil ifølge Wall Street Journal, der har sin viden fra anonyme kilder, sælge aktier til en pris på 14-16 dollar per styk. Det vil værdisætte selskabet til 19,5-22,2 mia. dollar - eller 135-156 mia. kr.

Beløbet er i den lave ende af, hvad selskabet tidligere har sigtet efter, da målet for nylig var en pris på 20-25 mia. dollar. Snapchat, hvis selskabsnavn er Snap Inc., vil i første omgang sælge aktier for 3 mia. dollar.

Det sker på markederne

De asiatiske aktier ligger ganske spredt, men på det vigtige japanske marked er det kursfaldene, der er i højsædet. Det er på trods af endnu et sæt rekorder i de amerikanske aktieindeks onsdag, som blev båret frem af stærke nøgletal og centralbankchef Janet Yellens stramme holding i de seneste to dages pengepolitiske høringer i Kongressen. »Vi ser noget gevinsthjemtagning på disse niveauer, men medmindre der kommer en stor korrektion, er den bredere optrend i markedet i store træk intakt,« vurderer chefstrateg Alex Wong fra Ample Finance Group i Hongkong over for Reuters ifølge Ritzau Finans. Nikkei 225-indekset ligger 0,5 pct. lavere, mens Topix-indekset taber 0,2 pct. I Hongkongs stiger Hang Seng-indekset med 0,4 pct., mens Shanghai Composite er oppe med 0,4 pct.

Det sker i dag

Her er et overblik over dagens vigtigste begivenheder:

  • kl 9.30: Svensk arbejdsløshed i januar
  • kl 14.30: Påbegyndt boligbyggeri i USA i januar
  • kl 14.30: Nytilmeldte ledige i USA i uge 6

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen