Berlingske Business

Officielt: Lukkeloven afskaffes

Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen fremsætter lovforslag til trinvis ophævelse af lukkeloven.

Der lægges op til liberalisering af lukkeloven i 2010 og reelt en ophævelse af lukketidsreglerne i 2012 undtagen på helligdage og enkelte andre særlige dage.

Altså en ændring fra lukke- til helligdagslov.

Det meddelte økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen, der sigter mod at fremsætte et lovforslag om det hurtigt i det nye folketingsår.

Den markante ændring af loven er kommet i stand efter enighed mellem økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen, Dansk Erhverv, De samvirkende Købmænd, Dansk Supermarked, Coop Danmark, Dansk Detail og Danmarks Sportshandlerforening.

- Jeg er meget tilfreds med, at det er et resultat af et samarbejde mellem en bred gruppe af de væsentligste organisationer og virksomheder i detailhandlen. Lukkeloven har aldrig været en let lov at forhandle, da detailhandlens parter traditionelt har stået langt fra hinanden. Jeg vil gerne rose parterne for det oplæg, som de i fællesskab har lagt frem denne gang. Den trinvise liberalisering i oplægget passer godt ind i regeringens strategi for lukkeloven, siger økonomi- og erhvervsminister, Lene Espersen.

I første omgang liberaliseres de nuværende lukketidsregler således, at alle butikker fra den 1. juli 2010 kan holde åbent ca. 30 søndage om året mod ca. 20 søndage i dag. De 30 søndage er fordelt på den første og sidste søndag i hver måned, alle søndagene i december samt yderligere 4 søndage, som kan placeres frit i løbet af året.

Fra den 1. oktober 2012 ophæves alle lukketidsregler undtagen på helligdage, grundlovsdag, juleaftensdag samt nytårsaftensdag efter kl. 15.00, hvor butikkerne fortsat skal holde lukket.

Dagligvarebutikker med en mindre omsætning, og butikker, som sælger visse særlige varer, såsom planter o.l. foreslås dog fortsat at kunne holde åbent på helligdage, som det er tilfældet i dag.

- mja

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen