Berlingske Business

Øv-tal fra Nets: Dankort-handelen falder for tredje måned i træk

pengeautomater
Foto:

På papiret ser det ud som om, danskerne svinger dankortene mere og mere. Men reelt er dankortomsætningen i juni faldet for tredje måned i træk, påpeger økonomer

Danskerne betalte i juni med dankort for 29,6 milliarder kr., oplyser Nets onsdag.

Det var 900 mio. kr. eller 3,1 pct. mere end i juni 2014. Men regulerer man for sæsonudsving og pengeoverførsler med mobiltelefoner, så er dankortforbruget -  ifølge chefanalytiker Tore Stramer fra Nykredit Markets - faldet med to pct. fra maj til juni.

pix-detailhandel

»Det er lidt øv. Det bliver ikke mindre øv når man dertil kan se, at dankortomsætningen nu er faldet i såvel april, maj og juni. Det er således også meget der tyder på, at privatforbruget er taget på sommerferie. Vi kan i hvert faldt konstatere, at den månedlige dankortomsætning eksklusiv pengeoverførsler er faldet med 1,7 mia. kr. siden marts, svarende til et fald på 5,8 pct.,« skriver han i en kommentar til de nye tal fra Nets.

pix-nets

Privatøkonom i Danske Bank, Las Olsen, opgør det reelle fald i dankort-omsætningen til 1,7 pct. fra maj til juni, og han konstaterer også, at der er tale om et fald for tredje måned i træk.

smartphone

»En anden indikator for forbruget, nemlig bilsalget, har udviklet sig betydeligt mere positivt, men Dankortomsætningen dækker langt bredere. Med dagens tal er det vores bedste bud, at privatforbruget direkte faldt i andet kvartal af 2015. Faldet kommer efter et halvt år med forholdsvis kraftig fremgang i privatforbruget og er ikke noget tegn på, at opsvinget så er overstået. Men det er en påmindelse om, at det næppe er et kraftigt forbrugsopsving,« der for alvor skal drive væksten i Danmark, skriver Las Olsen i sin kommentar.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen