Berlingske Business

Østeuropa har brug for ny vækststrategi

De faktorer, som skabte høj vækst i Østeuropa for bare få år siden, kan ikke længere levere det samme. Derfor har Østeuropa brug for en helt ny vækststrategi, mener flere internationale eksperter.

Den økonomiske vækst i Østeuropa er aftaget overraskende meget de senere år, og derfor har de ellers så frembrusende lande i den østlige del af Europa brug for en helt ny vækststrategi.

Før den aktuelle krise satte ind, havde Østeuropa typisk en vækst, som var mellem tre og fire procent højere end de 17 eurolande. Men det forspring er de senere år blevet reduceret til mindre end to procent. Det betyder, at det nu vil tage Østeuropa 50 år, og ikke 37 år som tidligere, at nå samme niveau for velstand, som eurolandene har. Det sætter de østeuropæiske lande over for en række nye udfordringer, blev det slået fast på en konference, som i disse dage afvikles i Wien, og hvor blandt andet præsidenten for centralbanken i Ungarn, Andras Simor, og premierministeren for Letland, Valdis Dombrovskis, deltager.

Tidligere har Østeuropa nydt godt af, at Vesteuropa investerede stort i Østeuropa, og bankerne var yderst villige til at låne ud til nye bygge- og anlægsprojekter. Men nu har bankerne trukket store summer ud af Østeuropa igen for ikke at blive ramt af krav om øget regulering og større reserver.

Eksport i store problemer

Samtidig er eksporten til Vesteuropa løbet ind i store problemer. Den har ellers været med til at holde væksten oppe over fem procent om året i mange lande i Østeuropa. Men nu er købelysten i Tyskland, Frankrig og især i Sydeuropa aftaget stort.

»Så det er farligt at tro, at de gode tider med høj vækst vender tilbage inden for en overskuelig fremtid for Østeuropa,« siger Tim Ash, der leder en afdeling for emerging markets hos Standard Bank i London.

»Krisen i eurolandene har undermineret den økonomiske fremgang i Østeuropa,« lyder det også fra Murat Ulgen, der er cheføkonom hos HSBC i London.

Han råder derfor de østeuropæiske lande til at strømline deres økonomier mere, så de bliver mere konkurrencedygtige og i stand til at eksportere mere til lande uden for Vesteuropa.

Polen og Tjekkiet har øget deres eksport på betydelig vis til lande i det tidligere Sovjetunionen. Polens eksport til disse lande steg 21 procent i de første ni måneder af sidste år, og Tjekkiet kan fremvise en stigning på 42 procent i samme periode.

Store underskud i Østeuropa

Muligheden for at sætte skub i væksten med finanspolitiske initiativer er derimod stærkt begrænset, fordi mange af de østeuropæiske lande har store underskud og gæld. Men pengepolitikken kan godt lempes yderligere mange steder, eksempelvis i Polen og Ungarn, mens Tjekkiet allerede har en rente tæt på nul procent. Tjekkiet har sænket renten tre gange det seneste år til bare 0,05 procent.

Selv om udsigterne for Østeuropa er mindre optimistiske end før, så er mange valutakurser og obligationer fra Østeuropa steget i kurs det seneste års tid. Det er de superlave renter i USA og Europa, der har fået mange til at lede efter bedre alternativer. Derfor steg den polske zloty næsten ti procent sidste år og den ungarske forint med otte procent.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen