Berlingske Business

Økonomien voksede overraskende meget

Novo
Novo Nordisks fabrik i Kalundborg. Novo Nordisks nye lægemiddel mod type 2-diabetes, Victoza, trækker en stor del af væksten i dansk eksport. Pakkeriet. Foto:

Landets samlede produktion voksede med 0,4 pct. i 4. kvartal - hvilket var mere end forventet. Samlet fremgang i økonomien for hele 2014.

Danskernes samlede produktion, bruttonationalproduktet, voksede med 0,4 pct. i fjerde kvartal 2014 i forhold til det foregående kvartal, når der korrigeres for prisudvikling og sæsonbevægelser. Det oplyser Danmarks Statistik.

I forhold til det tilsvarende kvartal året før er stigningen på 1,3 pct., og i begge sammenligninger ligger væksten over det forventede. Økonomerne havde ifølge Ritzau Finans forventet henholdsvis 0,1 og 0,8 pct. i fremgang.

Der var bidrag til, at økonomien holdt sig i det fremadgående gear, fra alle sider. Husholdningernes forbrug, eksporten og de faste bruttoinvesteringer bidrog alle positivt til væksten, mens det offentlige forbrug var uændret, oplyser Danmarks Statistik.

På årsbasis steg bruttonationalproduktet i 2014 med 1 pct.

»Alle efterspørgselskomponenter bidrog positivt til væksten. De største positive bidrag til væksten i 2014 var fra industrien og servicebrancher primært rettet mod erhverv. Baseret på hidtidige erfaringer kan usikkerheden på BNP-væksten generelt vurderes til ± 0,5 procentpoint,« skriver Danmarks Staistik i meddelelsen.

Chefanalytiker Tore Stramer fra Nykredit glæder sig over tallene for 4. kvartal:

»Det betyder, at der nu for første gang siden midten af de glade nullere har været positiv vækst i dansk økonomi i seks kvartaler i træk. Dertil kommer, at BNP-væksten for 2014 samlet set sniger sig op på knap 1 pct.. Det er ligeledes bemærkelsesværdigt, da vi skal helt tilbage til 2011 for at finde det seneste år med positiv økonomisk vækst i dansk økonomi. Men nok lige så positivt er væksten bredt funderet, hvor såvel husholdningernes forbrug, eksporten og de faste bruttoinvesteringer har bidraget positivt til fremgangen. Det bekræfter os i, at opsvinget har krus mod at blive selvbærende,« skriver han i en kommentar.

Det har især været et lavt privatforbrug, der har bekymret økomer i deres spejden efter vækst.

»Det er særligt det vigtige danske privatforbrug, der viser bedring. Således steg privatforbruget med 0,8 pct. i fjerde kvartal. De danske forbrugere er da også begunstiget af stigende realløn, rekordlave renter, stigende boligpriser i store dele af landet og tiltagende beskæftigelse. Set i det lys er det bestemt ikke overraskende, at privatforbruget viser bedre takter,« skriver Tore Stramer.

Han bider også mærke i, at eksporten viser en fremgang på 0,8 pct. væsentlig bedre takter.

Chefanalytiker Frederik I. Pedersen vurderer, at der er udsigt til mere vækst i lyset af de nye tal.

»At der var fremgang i økonomien for sjette kvartal i træk er endnu et tegn på at dansk økonomi er ved at lægge krisen bag sig. Med den positive udvikling på arbejdsmarkedet, et boligmarked der er i klar bedring, en stigende realløn, de rekordlave renter i dansk økonomi og de positive afledte effekter fra den lave oliepris samt den svækkede euro, er der lagt i kakkelovnen til mere vækst, når vi kigger frem. Uden ny international uro er det alene et spørgsmål om, hvor hurtigt vi vil se disse stimulanser slå igennem,« skriver han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen