Berlingske Business

Økonomien på vej op i fart igen

privatforbrug
Magasin facade i København. Foto:

Siden sommer er der kommet lidt mere gang i privatforbruget, virksomhederne ser lysere på fremtiden, og fremgangen i beskæftigelsen fortsætter.

Økonomien sejler ind i 2016 med lidt mere fart på, end da det stod stille i sommer.

Det skriver Finans.

Men for at den igen kommer ind i et mere solidt opsving, kræver det en vending i den kriseramte eksport.

Det viser Finans' Økonometer, som består af 11 nøgletal håndplukket af Nykredit til at måle farten i dansk økonomi.

»Hvor der har været dømt stilstand siden foråret, er der små lyspunkter at spore her til vinter. Men det fortsætter ikke bare med at køre uagtet fremad, uden at eksporten også kommer op igen,« siger Tore Stramer, chefanalytiker i Nykredit.

Nordea

Økonometeret viser, at der siden sommer er kommet lidt mere gang i privatforbruget, at virksomhederne ser lysere på fremtiden, og at fremgangen i beskæftigelsen fortsætter.

Til gengæld er eksporten faldet som en sten de seneste syv måneder og viser endnu ikke tegn på bedring. Fra marts til de seneste tal fra oktober er vareeksporten faldet 11 pct.

Eksporten var ellers af de fleste prognosemagere udset som en af de helt store drivkræfter bag den økonomiske vækst i 2015 og 2016. December indledtes da også med en byge af nedjusteringer fra regeringen og de største banker af vækstforventningerne til 2015 og i mange tilfælde også til 2016.

Dankort

I takt med at faldet i råvarepriserne ebber ud, og udviklingen stabiliserer sig i vækstøkonomier som Kina, vil den globale vækst ifølge Nordea vende tilbage til 3,5 pct. i 2016 fra 3,1 pct. i 2015.

Det vil alt sammen gøre sit til, at eksporten kommer sig i 2016, vurderer Nordeas cheføkonom, Helge Pedersen.

Shopping på Strøget.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen