Berlingske Business

Økonomien faretruende tæt på at gå i stå igen

ens beskæftigelsen ufortrødent er fortsat opad, har der sneget sig svaghedstegn ind i virksomhedernes forventninger til fremtiden

Den overraskende solide vækst i årets tre første måneder var måske en enlig svale, skriver Finans.

For mens beskæftigelsen ufortrødent er fortsat opad, har der sneget sig svaghedstegn ind i virksomhedernes forventninger til fremtiden, i industriproduktionen og ikke mindst i privatforbruget, der det seneste år har været drivkraften bag den økonomiske vækst. Tilsammen peger det på, at væksten igen er faretruende tæt på at gå i stå.

Det viser Finans' Økonometer, som består af 11 nøgletal håndplukket af Nykredit til at måle farten i dansk økonomi.

»Lige nu ligner det, at vi er tilbage til nulvækst i forbruget. Det peger desværre på, at de kommende væksttal vil vise afmatning igen,« siger Tore Stramer, chefanalytiker i Nykredit til Finans.

Væksten i årets første tre måneder på 0,5 pct. var dobbelt så meget, som de fleste bankøkonomer havde ventet. Både Nordea, regeringen og de økonomiske vismænd har inden for de seneste uger sænket deres vækstprognoser i år til omtrent 1 pct., men har bevaret optimismen for de kommende år.

Men nu har usikkerheden forbundet med bl.a. den britiske EU-afstemning den 23. juni ifølge Nykredit sneget sig ind i tallene.

De seneste tal for dankortomsætningen og omsætningen i detailhandlen peger nemlig på, at danskernes købelyst, som sidste år skabte en firdobling af privatforbruget, igen er gået i stå, vurderer Nykredit. Der er ifølge Nordea heller ikke tegn på, at verdensøkonomien og den danske eksport står foran en acceleration.

Udviklingen viser, at den nuværende vækstdebat er forfejlet, mener Niels Rønholt, cheføkonom i Jyske Bank. For mens alles øjne er rettet mod regeringens kommende 2025-plan, burde man gøre mere for at få gang i økonomien her og nu, mener han. Det kunne f.eks. ske ved at overtale EU til at lade gruppen af stærke lande - hvor bl.a. Danmark og Tyskland indgår - bruge flere penge i finanspolitikken, mener han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen