Berlingske Business

Økonomer: Slut med de syv magre år

Gang i påskehandlen: dankort et mulehår fra rekord Dankorttal
ARKIVFOTO. Foto:

Danskernes forbrug vil i år komme op på næsten 870 mia. kr. Det er ny rekord og det er derved slut på de syv magre år. Men der er ingen garanti for, at der ligger syv gode år forude. Det viser nye analyse fra Dansk Industri.

Danskerne er endelig ved at få pungen op af lommen og privatforbruget vil i år komme op på hele 867 mia. kr. Det er 2,25 pct mere end året før og ny rekord. Og det vil være første gang siden 2007, at fremgangen i forbruget kommer over to pct. om året.

Derved er det slut med de syv magre år for danskernes privatforbrug.

Det viser en analyse, som Dansk Industri, DI, har lavet. Den er lavet på baggrund af en række nøgletal som forbrugertilliden og andre indikatorer for danskernes privatforbrug. Hvis spådommen kommer til at holde stik vil det samlede forbrug i år blive otte mia. kr. højere end i 2008, hor den hidtidige rekord blev sat. Der er tale om tal korrigeret for inflation.

juleshopping

I 2009 var der et fald i forbruget, der ikke er set større i 25 år.

»Danskerne har sluppet lidt af den forsigtighed, vi tidligere har set. Forbrugertilliden er positiv, og vi forventer den største vækst i privatforbruget i syv år,« siger konsulent i DI, Thorbjørn Baum.

Han fremhæver, at tilbage i de glade dage før finanskrisen var realvæksten i forbruget helt oppe på omkring 3,75 pct. om året. Der kommer vi ikke op igen i de kommende par år.

»Lige inden boblen sprang, så vi nogle vækstrater for privatforbruget, der var meget høje. De kommer ikke umiddelbart igen. De var i høj grad båret af, at danskerne gik ud og lånte sig til forbruget. Det er der ikke noget, som tyder på, at de vil gøre nu,« siger Thorbjørn Baum.

For den danske økonomi som helhed, er de lysere udsigt for privatforbruget godt nyt. Det samlede forbrug står for omkring halvdelen af landets samlede produktion mere præcist betegnet BNP.

pix-julegaver

»Forbruget kan igen blive en vækstmotor for den danske økonomi. Det har vi ikke set siden midt i 00’erne,« siger Thorbjørn Baum.

Analysens resultateter bliver bakket på af Danske Bank. Nyudnævnt cheføkonom Las Olsen fremhæver, at allerede i 2014 så vi et stort fald i olieprisen, og det er fortsat i år. Det er en af forklaringerne på, at privatforbruget igen vokser, for når brandstoffet bliver billigere, har danskerne flere penge mellem hænderne til andre fornøjelser.

»Derudover er der kommet flere i arbejde, og det giver ligeledes flere penge til forbrug. Det vi ikke har set denne gang, er, at når opsvinget er ved at komme gear, stiger forbruget ofte mere end indkomsten. Det har vi slet ikke set tegn på endnu. Der er ingen vækst i husholdningernes gæld over hovedet,« siger Las Olsen.

»Det hænger nok sammen med, at vi denne gang har en meget høj gæld i forvejen. Der er ingen appetit på at låne mere. Det er meget fornuftigt, men det betyder, at væksten i privatforbruget ikke vil blive så høje som tidligere,« siger Las Olsen.

Både DI og Danske Bank regner med, at en vækst privatforbruget på lidt over to pct. også vil blive resultatet i årene fremover. Men Las Olsen påpeger, at det mange salget mange steder i detailhandelen stadig går meget trægt og det for mange stadig er en svær tid.

pengeautomater

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen