Berlingske Business

Økonomer øjner kun svagt comeback i detailsalget

Danskernes privatforbrug er nedadgående.
Foto:

Mens detailsalget steg i juni, var det ikke nok til at rette op på svage tal i maj og april, og dermed ser det dårligt ud for privatforbruget i Danmark i andet kvartal, påpeger flere økonomer.

Detailsalget i Danmark steg i juni med 0,6 pct. set mod måneden før. Men i maj faldt detailsalget 1,3 pct. på månedsbasis, og i april var der et fald på 0,5 pct., så kvartalet samlet gav et fald på 1,1 pct. i forhold til første kvartal, når man kigger på de sæson- og inflationskorrigerede tal.

- Både detailsalget og dankortomsætningen i 2. kvartal indikerer, at privatforbruget har været sløjt, og vores bedste bud er, at det direkte faldt i 2. kvartal. Der er dermed også udsigt til, at BNP-væksten var til den svage side i 2. kvartal, skriver analytiker Mikael Olai Milhøj fra Danske Bank i en kommentar.

Det er blandt andet det dårlige forårsvejr, der har fået danskerne til at holde sig fra stort forbrug. I juni var der dog et pænt opsving i tøjsalget, men ikke nok til at kompensere for et stort fald i maj.

Masser af byger rammer landet hele ugen

- Samtidig har udviklingen ikke være prangende indenfor fødevarer og andre forbrugsvarer. Derfor er det muligvis ikke kun det kolde vejr, der spiller ind, bemærker seniorøkonom Niels Rønholt fra Jyske Bank.

Selv om de seneste tre måneders detailsalg har budt på en skuffelse, mener Nordeas cheføkonom Helge Pedersen, at det er for tidligt at være pessimistisk.

- Detailhandlen udgør nemlig kun godt en tredjedel af det samlede privatforbrug, og det må ikke glemmes, at købekraften stiger for rigtig mange husholdninger i år som følge af den bedre situation på arbejdsmarkedet, fremgang på boligmarkedet, historisk lave finansieringsomkostninger samt fremgang i den finansielle formue som følge af pæne stigninger på aktiemarkedet, bemærker Nordea-økonomen.

Også den stigende handel via internettet kan være overset af detailhandelsstatistikken, nævner Helge Pedersen.

Nethandel

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen