Berlingske Business

Økonomer: Kronen kan selv holde balancen

DENMARK-CENBANK/
Foto:

I knap et år har Nationalbanken solgt ud af valutareserven for at modvirke en svækkelse af den danske krone over for euroen. Men den trafik stoppede imidlertid i marts, hvor Nationalbanken for første gang siden april 2015 ikke intervenerede på valutamarkedet, viser tal fra Nationalbanken.

- Det er faktisk første gang siden marts sidste år, at det ikke har været nødvendigt. I de mellemliggende måneder har banken solgt ud af valutareserven for at styrke kronen, kommenterer cheføkonom i Danske Bank Las Olsen de seneste data for valutabalancen fra Nationalbanken.


De viste, at valutareserven i Nationalbankeni marts faldt med 9,2 mia. kr. til 412,4 mia. kr., efter at Nationalbanken i perioden netto har købt valuta for 0,3 mia. kr., og staten netto har indfriet lån i udlandet for 9,5 mia. kr. Salg af udenlandsk valuta for at styrke konekursen er der derimod ikke tale om.

- Det tyder på, at Nationalbanken med den nuværende renteforskel til ECB har formået at etablere en foreløbig ligevægt, mener chefanalytiker i Nordea, Jan Størup Nielsen.

Nationalbanken valgte ikke at nedsætte renten, da ECB gjorde det 10. marts. Siden da har man set en styrkelse af kronen over for euro.

- Dagens tal indikerer, at der ikke umiddelbart er grund til at forvente selvstændige danske renteændringer over de kommende måneder. Vi har således udsigt til, at renten bliver ved med at ligge på -0,65% et stykke tid endnu, vurderer cheføkonom Steen Bocian Dansk Erhverv.


/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen