Berlingske Business

Økonomer: Glæd dig til din næste lønseddel!

Staten giver - og staten tagerr
ARKIVFOTO 2006 Efter nytår træder en lang række skatte- og afgiftsændringer i kraft. For næsten alle i arbejde betyder det et plus på skatte-bundlinjen, vurderer økonom. (Foto: Brian Bergmann /Scanpix 2012) Foto:

Lavere skatter og afskaffelsen af fedtafgiften bør forbedre forbrugernes humør kraftigt.

Pessimismen og sortsynet har fortsat tag i danskerne, men lave danske renter og skatte- og afgiftslettelserne fra og med januar giver håb om, at tilliden til økonomien vil vokse.

Det er konklusionen hos økonomer efter morgenens forbrugertillidsmåling fra Danmarks Statistik. Butikkernes udsalg styrkede forbrugernes lyst til at købe varige forbrugsgoder og medvirkede til at løfte forbrugertilliden til minus 2,7 i januar fra minus 4,7 i december. Men stigningen er ikke udtryk for en underliggende bedring, vurderer seniorøkonom i Jyske Bank Niels Rønholt.

- Når vi renser tallene for sæsoneffekterne, falder forbrugertilliden fra -2,9 i december til -3,8 i januar. Så reelt er det faktisk gået den forkerte vej, og uanset hvordan man anskuer tallene, kan man i hvert fald konkludere, at forbrugertilliden fortsat ligger og roder et godt stykker under middel, skriver han i en kommentar.

Hos Danske Bank peger økonom Jens Nærvig Pedersen på, at forbrugertilliden har været negativ siden september, og at det i høj grad skyldes pessimisme om den nuværende økonomiske situation. Fremadrettet bør skattelettelserne fra januar og afskaffelsen af fedtskatten dog få tungsindet til at lette lidt blandt forbrugerne.

- Begge dele vil give forbrugerne flere penge mellem hænderne. Mens forbrugerne allerede kan mærke effekterne af afskaffelsen af fedtskatten, når der handler ind, så er der mange, der endnu ikke har fået deres lønseddel for januar, og derfor ikke endnu har fået glæde af skattelettelserne, konstaterer Danske Bank-økonomen.

Han venter derfor et lille løft i forbrugertilliden i år. Det er også vurderingen i Jyske Bank.

- Et lille løft i forbrugertilliden i den kommende tid er dermed ikke usandsynligt, men vi forventer ikke, at den generelt trykkede stemning for alvor letter lige foreløbig, skriver Niels Rønholt.

Morgenens forbrugertillidsmåling var lidt værre end konsensus ifølge SME Direkt om en stigning til minus 1,5.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen