Berlingske Business

Økonomer forventer lange udsigter for effekt af vækstpakke

BELGIUM-EU-SUMMIT-DEFENCE
Foto:

Regeringen har bebudet nye vækstinitiativer, men effekten kan lade vente på sig, vurderer økonomer.

Vækstpakker skal normalt sparke gang i økonomien her og nu. Men hvis regeringens bebudede vækstinitiativer alene bygger på anbefalinger fra Produktivitetskommissionen, så vil økonomien ikke komme i gang foreløbig, vurderer økonomer over for Information.

Ifølge statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) vil regeringen i foråret præsentere en ny vækstpakke, når kommissionen er kommet med sine endelige anbefalinger til, hvordan produktiviteten i Danmark kan løftes.

vækst

»Nu skal vi have lov til at læse Produktivitetskommissionens rapport, og så kommer der nye vækstinitiativer på baggrund af det,« sagde statsministeren 25. december til Jyllands-Posten.

Økonomiprofessor ved Aarhus Universitet Bo Sandemann Rasmussen, kalder det »usandsynligt«, at man vil kunne se en væksteffekt ved at gennemføre kommissionens forslag inden for de kommende to år.

»Der er næppe mange af de ting, Produktivitetskommissionen anbefaler, der kan gennemføres og få en effekt på kort sigt,« siger han til avisen.

I stedet for vækst på kort sigt vil kommissionens anbefalinger kunne ændre noget strukturelt i økonomien på den lange bane, vurderer Bo Sandemann Rasmussen. Han tilføjer:

»Det er ikke noget, de vil kunne bruge i en valgkamp om halvandet år. Det tager længere tid, før det slår igennem«.

Nykredit

Samme vurdering lyder fra cheføkonom Steen Bocian fra Danske Bank, der ikke mener, der vil være tale om en vækstpakke, hvis man ikke spæder den op med »lidt ekspansiv finanspolitik«.

»Det er ikke noget, der vil sparke økonomien derudad her og nu. Men derimod kommer det måske til at løfte økonomien på sigt,« siger han til Information.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen