Berlingske Business

Økonomer er ikke så begejstrede: Detailsalgsfremgang skal tages med forbehold

ddd
Tidlige helligdage kan nemlig have påvirket det positive tal for detailhandel i april.  Foto:

Det danske detailsalg udviklede sig ikke nødvendigvis så godt i april, som det så ud til ved første øjekast.

Flere økonomer vurderer, at der er en ekstra usikkerhed forbundet med tallet for april, der ellers viste en fremgang på 1 pct. på månedsbasis efter to måneder med et faldende detailsalg. Tidlige helligdage kan nemlig have påvirket tallet i en positiv retning.

- Det er på papiret en ganske stor stigning. Der er formentligt ikke tale om startskuddet til en ny potent fremgang i privatforbruget herhjemme. Der er således det klare forbehold, at påskens tidlige placering i marts har flyttet forbruget ind i april. En del af dagens flotte stigning er således teknik, skriver Tore Stramer, chefanalytiker i Nykredit.

ee

Niels Rønholt, der er cheføkonom hos Jyske Bank, er heller ikke overrasket over stigningen i detailsalget i april. Han påpeger, at man i stedet bør vurdere marts og april under ét for at komme uden om påskeeffekten, da den næppe er fanget helt i sæsonkorrektionen af tallene.

- Her kan vi konstatere, at den gennemsnitlige månedlige omsætning i marts og april ligger 0,4 pct. under februar, der også har været en svag måned, skriver han i en kommentar.

- Konklusionen er derfor, at privatforbruget har haft det svært i årets første måneder. Den lille katastrofe, som lurede i tallene for februar og marts, er blevet afblæst med en pæn stigning i april, men det overordnede billede er uændret - danskernes forbrugslyst halter, fortsætter Niels Rønholt.

02BUSelgiganten2-154337.jpg

Hos Handelsbanken påpeger cheføkonom Jes Asmussen ligeledes, at tallet skal sammenholdes med faldet i de to måneder forinden, den tidligere påske og konfirmationstravlhed, men han vurderer, at privatforbruget vil stige en smule fremadrettet.

- Trods bedringen i april, som altså vidner om, at forbrugerne ikke er gået helt i sort, er der dog stadig tale om en overordnet svag udvikling. Vores forventning er, at vi stadig vil se vækst i privatforbruget understøttet af lave renter og stigende realløn, men at fokus på at nedbringe gæld vil dæmpe væksten, skriver han i en kommentar.

Detailsalg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen