Berlingske Business
12:14Novo Nordisk trækker dansk eliteindeks i gedigent plus

Økonomer: Dyk i forbrugertilliden er skidt for privatforbruget

billede
Den danske forbrugertillid tog et dyk i september til det laveste niveau siden maj 2013 og faldt til 1,8 fra 4,8 i august ifølge tal offentliggjort af Danmarks Statistik torsdag. Foto:

Den danske forbrugertillid tog et dyk i september til det laveste niveau siden maj 2013 og faldt til 1,8 fra 4,8 i august ifølge tal offentliggjort af Danmarks Statistik torsdag. Og tallet giver anledning til bekymring ifølge makroøkonom Søren Kristensen fra Sydbank.

- Det lover ikke godt for den videre udvikling i privatforbruget, der ellers har været den primære drivkraft i dansk økonomi i de seneste år.

- Selv om forbrugertilliden godt kan svinge en smule på månedsbasis bør det give anledning til panderynker, at forbrugertilliden pludselig falder til det laveste niveau i mere end tre år, forklarer han i en skriftlig kommentar.

NEGATIVE UDSIGTER FOR DANSK ØKONOMI

Faldet i forbrugertilliden skyldes ifølge Louise Aggerstrøm Hansen, der er privatøkonom hos Danske Bank, at de danske familier ikke længere er positive omkring udsigterne for Danmarks Økonomi.

- Forbrugerne ser igen negativt på udsigterne for dansk økonomi, der ellers var blevet positive i august, ovenpå et dyk efter brexit-afstemningen, siger Louise Aggerstrøm Hansen.

Billede

Hun mener, at det negative syn på dansk økonomi kan skyldes regeringens 2025-plan.

- Regeringens 2025-plan har fyldt meget i den offentlige debat i september, og har dermed skabt øget fokus på Danmarks vækstudfordringer og et begrænset offentligt råderum de kommende år. Samtidig har det givet anledning til en vis politisk uro, som kan have gjort forbrugerne mere usikre på fremtiden, skriver hun.

DANSKERNE ER IKKE BEKYMRET FOR EGEN ØKONOMI

Danske familiers egen økonomiske situation er derimod uændret sammenlignet med august, og danskerne har fortsat tiltro til deres egen økonomi.

- Det indikerer, at danskerne er forholdsvis trygge omkring deres egen økonomiske situation. Særligt fordi de kun i ringe grad frygter at miste deres arbejde i løbet af det næste års tid. Det kan være nogle af de elementer, som kan holde det danske privatforbrug oppe, vurderer Søren Kristensen.

Selv om et dyk i forbrugertilliden ikke lover godt for den videre udvikling i privatforbruget, så forventer Søren Kristensen dog, at privatforbruget stadig vil vokse og bidrage til væksten i dansk økonomi.

xx

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen