Berlingske Business

Økonomer: Der er lagt i kakkelovnen til forbrugsboom

Nykredit Nykredit nedlægger 240 stillinger - 190 mister jobbet
Foto:

Man skal ikke tolke for hårdt på onsdagens forbrugertillidstal fra Danmarks Statistik, der i august var lavere end ventet, for stigningen igennem 2017 indikerer en ny forbrugsfest.

Man skal ikke tolke for hårdt på onsdagens forbrugertillidstal fra Danmarks Statistik, der i august var lavere end ventet, for stigningen igennem 2017 indikerer en ny forbrugsfest.

Det vurderer Tore Stramer, der er cheføkonom i Nykredit.

- Den tydelige stigning i forbrugertilliden igennem 2017 betyder, at der meget vel kan være lagt i kakkelovnen til et nyt forbrugsboom i dansk økonomi.

- Det er således værd at holde fast i, at forbrugertilliden i august ligger helt på niveau med de seneste seks måneders gennemsnit, som er 7,4. Nok vigtigst af alt er forbrugertilliden siden starten af året steget fra noget nær et rundt nul, skriver Tore Stramer i en kommentar.

forbrug

Forbrugertilliden i Danmark faldt i august til 7,6 fra 10,5 i juli. Ifølge Bloomberg News var der blandt analytikere ventet, at tallet i august ville ende på 9,5.

Cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, Signe Roed-Frederiksen, ser ligesom Tore Stramer optimistisk på Danmarks økonomiske situation og peger på, at forbrugertilliden fortsat ligger et pænt stykke over gennemsnittet i 2016.

- Der er fortsat rigtig god grund til at finde smilet frem i de danske hjem. Stigende beskæftigelse og realløn, lave renter og et boligmarked i fremgang er med til at sikre danskerne en sund økonomi og øge familiernes forbrugsmuligheder.

E-handel

- Derfor er der også god grund til at tro, at danskernes optimisme vil få pengene til at sidde lidt mere løst i år, skriver Signe Roed-Frederiksen i en kommentar.

Forbrugertilliden belyser befolkningens syn på den nuværende og fremtidige økonomiske situation ud fra forbrugernes forventning til blandet andet egen økonomi, Danmarks økonomi og den generelle arbejdsløshed.

Kontanter

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen