Berlingske Business
17:42

Økonomer: Dansk nulinflation skaber frygt for deflation

Shoppingcenter
ARKIVFOTO. Foto:

Inflationen i Danmark var i marts 0,0 pct. sammenlignet med samme måned året før. Til sammenligning var der ifølge et estimat indsamlet af Ritzau Finans ventet en stigning på 0,2 pct. blandt analytikerne.

Ifølge Tore Stramer, chefanalytiker i Nykredit, er udviklingen en indikation om, at deflationsspøgelset atter er på færde i dansk økonomi.

- Det, at inflationen nu igen er gået i nul, giver selvsagt næring til frygten for, at dansk økonomi kan blive ramt af deflation. Det er bestemt en giftig situation, man for alt i verden skal undgå. Vi forventer dog ikke, at dansk økonomi bliver ramt af deflation, skriver Tore Stramer i en analyse.

At inflationen er aftaget siden sidste måned kan tilskrives lavere årlige prisændringer på blandt andet fødevarer og bøger, noterer Las Olsen, der er cheføkonom i Danske Bank.

supermarked

- Forklaringen på det ekstra lave tal var, at priserne på fødevarer og bøger faldt fra februar til marts, og at priserne på tøj steg mindre, end de normalt gør i marts. Det er alt sammen priser, der svinger meget fra måned til måned, og sandsynligvis kommer vi til at se dem stige igen i den kommende tid, så inflationen kommer lidt op igen, udtaler Las Olsen i en skriftlig kommentar.

Baggrunden for den flade prisudvikling skal desuden ses i lyset af konkurrencesituationen på markeder verden over, hvor virksomheder er yderst varsomme med at hæve priserne.

- Producenter over hele verden er meget tilbageholdende med at sætte priser op, som de normalt ville gøre. Forventningerne til inflationen i fremtiden har bidt sig fast på et meget lavt niveau, og ingen virksomheder har lyst til at sætte priserne op, hvis de ikke regner med, at konkurrenterne vil gøre det samme. Det er for at bryde det mønster, at vi har så ekstremt lave renter for tiden, men indtil videre har det ikke hjulpet ret meget - i hvert fald ikke i Europa, tilføjer Las Olsen.

Mens forbrugerpriserne står stille, er der fremgang i lønningerne, som stiger i omegnen af 1,5 til 2,2 pct. målt på årsbasis. Denne forskel gør, at Las Olsen er optimistisk på vegne af det danske privatforbrug i løbet af indeværende år.

aaa

Optimisme hersker der også i Sydbank, hvor cheføkonom Jakob Graven ser dagens tal som en gave til danskerne. De lave prisstigninger betyder nemlig, at pengene rækker længere, og det kan være med til at sikre opsvinget, vurderer han.

/ritzau/FINANS

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen