Berlingske Business

Økonomer: Dankorttal peger på opbremsning i privatforbruget

Stigning i brug af dankort
Privatøkonom i Danske Bank Louise Aggerstrøm Hansen vurderer ud fra dagens tal, at væksten i andet halvår af 2016 bliver behersket, og at tallene peger på et fald i dankortomsætningen fra andet til tredje kvartal. Foto:

De seneste to måneders dankorttal peger på en opbremsning i privatforbruget, vurderer cheføkonom Niels Rønholt, Jyske Bank, efter dankortomsætningen for august er blevet offentliggjort af Nets mandag.

Tallene viste, at dankortomsætningen var på 31,3 mia. kr. i august. Og korrigeret for mobiloverførsler giver det en stigning på 2,3 pct. sammenlignet med august 2015 og en gennemsnitlig årlig stigning på 4,1 pct.

Og det er ikke imponerede tal, mener Niels Rønholt.

»Man skal altid tolke dankorttallene med en vis forsigtighed. Især i øjeblikket hvor mobiloverførsler og mobilbetalinger kan mudre på tallene og flytte på danskernes betalingsvaner. Men bedømt ud fra dankortstatistikken, ser det unægtelig ud som om, at privatforbruget er bremset lidt op,« lyder det fra cheføkonomen.

MobilePay

SVAG FORBRUGSVÆKST I ANDET HALVÅR AF 2016

Privatøkonom i Danske Bank Louise Aggerstrøm Hansen vurderer ud fra dagens tal, at væksten i andet halvår af 2016 bliver behersket, og at tallene peger på et fald i dankortomsætningen fra andet til tredje kvartal.

»En stigende usikkerhed omkring udviklingen i global økonomi, blandt andet som følge af brexit-afstemningen i slutningen af juni, kan bidrage til, at vi får en lidt mere afdæmpet forbrugsvækst hen over sommeren. I sidste ende regner vi dog fortsat med, at privatforbruget vil spille en stor rolle i at holde opsvinget i gang i Danmark i år,« skriver hun i en kommentar.

Danske

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen