Berlingske Business

Øget konkurrence i dansk erhvervsliv

For første gang nogensinde kan Konkurrencestyrelsen i sin årlige konkurrence-redegørelse berette om svage forbedringer

af konkurrencen i dansk erhvervsliv.





- Der er indtil videre kun svage tegn på, at konkurrencen øges herhjemme, men

vi ser, at tingene begynder at udvikle sig i den rigtige retning, siger direktør Finn Lauritzen, Konkurrencestyrelsen.


Alt

er dog ikke fryd og gammen af den grund. Prisen på danske varer er stadig højere end i resten af den vestlige verden.

Danske forbrugere betaler gennemsnitligt fire pct. mere for varer og serviceydelser end gennemsnitsborgeren i OECD-landene. Denne

merpris er dog faldet marginalt i forhold til sidste år, hvor priserne herhjemme lå fem pct. over gennemsnittet.


Hvert

år offentliggør Konkurrencestyrelsen i forbindelse med Konkurrenceredegørelsen sin sorte liste over brancher præget

af særlig svag konkurrence. På denne liste udstilles de uartige drenge i klassen, og som sædvanligt er byggebranchen

og finanssektoren problembørn. Disse to brancher har i de forløbne år haft sit hyr med Konkurrencestyrelsen.









Sort

liste

Sidste år var det byggebranchen, der blev udset til indsatsområde, og det har vist sig at give resultater.


-

Der er ikke tale om revolutionære forbedringer i kulturen i byggebranchen, men især det seneste halve år har vi

kunnet mærke en reaktion på vores indsats, siger kontorchef i Konkurrencestyrelsen Sven Westh, der samtidig slår

fast, at det tager mange år før problemerne i byggebranchen er løst.


I år er det så finanssektoren,

der står for skud, sammen med bl.a. luftfarten og tv-markedet, som fortsat er under luppen.


Der er en række nye ansigter

på Konkurrencestyrelsens sorte liste, som skal tage sig i agt i fremtiden.


Hos styrelsen vil man ikke afsløre i

hvilke brancher, man slår til næste gang, men erkender, at den sorte liste er inspirationsmateriale til kommende aktioner.


-

Vores sorte liste indikerer, hvilke brancher, der i fremtiden kan blive nye indsatsområder, siger direktør Finn Lauritzen,

Konkurrencestyrelsen.


Det gælder bl.a. edb-virksomheder og producenter af udstyr, der ifølge Styrelsen har mistænksomt

høje afkastningsgrader, samt lav tilgang af nye virksomheder.



e-konkurrence

Hos Konkurrencestyrelsen har man store

forventninger til, at den stigende e-handel vil komme til at forbedre konkurrenceforholdene i diverse brancher. Danmark ligger på

duksepladsen i EU, hvad angår virksomheders indkøb via e-handel, og styrelsen har i sine undersøgelser fundet

en sammenhæng mellem høj brug af e-handel og gode konkurrencebetingelser. Derfor er den elektroniske markedsplads blevet

udnævnt til et indsatsområde.


- Markedspladser på Nettet er med til at forøge gennemsigtigheden og skærpe

konkurrencen. Derfor er det af væsentlig betydning, at vi får fjernet barriererne for udbredelsen af e-handel, siger direktør

Finn Lauritzen, Konkurrencestyrelsen og henviser bl.a. til bindende videresalgspriser i e-handlen.


I redegørelsen giver

Styrelsen udtryk for en skeptisk holdning til det efterhånden meget moderne virksomhedsfænomen "at netværke",

fordi disse netværk risikerer at udvikle sig til konkurrenceforvridende erhvervsklubber.


- Netværk kan være

en god idé, hvis man koncentrerer sig om at lære af andre og effektivisere sin egen virksomhed. Men især de såkaldt horisontale

netværk, hvor virksomheder, der er i direkte konkurrence med hinanden indgår i forskellige typer af samarbejde, er vi

mistænksomme. Det skal vi være, siger kontorchef Sven Westh.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen