Berlingske Business

Øget forbrug kan skabe 16.000 nye job

øget forbrug
Hvis danskerne begynder at shoppe for over 800 kroner mere om måneden, vil det skabe 16.000 nye job. Foto: Kasper Palsnov Foto:

Der er ved at være tegn på, at der kommer lidt mere fart på det private forbrug både i år og til næste år. Det kan kaste en masse nye job af sig, viser ny analyse.

Det kan kaste tusindvis af nye arbejdspladser af sig herhjemme, hvis der kommer mere fart på det private forbrug. Stiger det private forbrug eksempelvis med bare én procent i år, vil det af sig selv skabe 8.000 nye job herhjemme i butikker, på restauranter, blandt håndværkere og mange andre steder. Det er nok til at løfte den økonomiske vækst med 0,3 procentpoint både i år og til næste år.


dfsgds

Kommer væksten i forbruget op på to procent om året, som det ofte ses i gode tider, så kan der komme en stigning herhjemme i beskæftigelsen på næsten 16.000 arbejdspladser ved udgangen af 2014 i forhold til en situation med fortsat stagnation i forbruget.

Det viser beregninger, som Realkredit Danmark har udarbejdet med udgangspunkt i Danmarks Nationalbanks økonomiske model MONA.

Hvis det private forbrug, som samlet set er tæt på 900 milliarder kroner, skal stige med én procent, kræves det, at husholdningerne i snit skal bruge 500 kroner mere om måneden, og skal væksten op på to procent, skal der mere end 800 kroner ekstra op af lommen på månedsbasis.


Shopping poser

»Lige nu er det dog kun sandsynligt, at forbrugsvæksten i år bliver på tæt ved 0,75 procent, og så er der håb om en yderligere stigning på mellem én og to procent til næste år, alt efter, hvor godt optimismen får fat, og hvordan europæisk økonomi udvikler sig. Noget tyder med andre ord på, at vi rent faktisk er i gang med at få brudt de senere års dødvande i forbruget til glæde for dansk økonomi – uden der dog står en snarlig forbrugsfest for døren,« siger Christian Hilligsøe Heinig, der er cheføkonom hos Realkredit Danmark.

Det betyder, at det private forbrug alene ikke alene kan sikre et holdbart økonomisk opsving. Der skal helst også mere gang i eksporten herhjemme, før det for alvor begynder at gå bedre, og der kommer en mere gunstig udvikling på arbejdsmarkedet. Meget tyder dog på, at det så småt begynder at gå lidt bedre. Danskerne er ikke længere så usikre på fremtiden som før. Det kan aflæses direkte i danskernes syn på især arbejdsmarkedet og boligmarkedet. Et flertal af danskerne frygter således ikke længere at blive ramt af ledighed – i stedet er der faktisk en overvægt, der tror på, at arbejdsløsheden er lavere om et år i forhold til i dag, viser de sidste nye tal fra Danmarks Statistik.

Forbruger

»Samme historie gør sig gældende på boligmarkedet, hvor de senere års pris-pessimisme nu er vendt til en forventning om stigende boligpriser over det kommende års tid,« siger Christian Hilligsøe Heinig.

Makroøkonom Peter Bojsen Jakobsen fra Sydbank er enig.

»Alt peger på, at forbruget er på vej op. Boligpriserne stiger småt, beskæftigelsen er svagt stigende, mens 2013 formentligt bliver året, hvor husholdningerne oplever reallønsfremgang for første gang siden 2009. De seneste skattelettelser kan også få en positiv effekt på privatforbruget. Derfor venter vi en fremgang i privatforbruget på 0,5 procent i år og 1,5 procent til næste år,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen