Berlingske Business
07:17USAs offentlige sektor er stadig lukket

Øgede kredit-krav koster transport-branche dyrt

Øgede kredit-krav koster transport-branche dyrt - 1

Store kreditkrav bliver transportbranchens allerstørste udfordring i 2009, og der bliver al mulig grund til at holde øje med sine debitorer.

Aldrig tidligere har det været så vigtigt for transportfirmaerne at holde et vågent øje med, hvilke kunder de giver kredit til og hvor længe.

Ikke alene koster kreditgivningen i mistede renteindtægter. Nu gør rekordmange konkurser det direkte til en livsfarlig sag at agere bank for kunderne.

I denne uge offentliggør revisions- og rådgivningsselskabet Deloitte sin nyeste analyse af transportsektoren. Den taler sit tydelige sprog om, hvordan øgede kreditter har grebet om sig.

De 96 deltagende virksomheder i analysen har, sammenlignet med situationen for tre år siden, forøget sine udestående hos debitorer med 356 mio. kr.

Forleden udtalte bestyrelsesformanden for en af landets største speditionsvirksomheder, Jørgen Hansen, Freja Transport & Logistics A/S i Skive, at den største udfordring i år bliver at komme gennem en periode, hvor store globale kunder nu mere interesserer sig for transportfirmaernes evne til at yde kredit frem for deres evne til at lavere en transportydelse.

Den udtalelse kunne han godt mønte på hele branchen, for kreditspøgelset bliver hele branchens største udfordring i år, fastslår Anders Kreiner, der er partner og leder for markedsgruppen transport hos Deloitte.

Vær varsom

- Der er al mulig grund til at være varsom med kreditgivningen i år. Renten er steget, og kreditgivning koster altså enten i form af højere renteudgifter eller mindre renteindtægter. Nok så væsentligt er det imidlertid, at firmaerne også påtager sig en øget risiko ved at give lange kreditter, siger han.

Den øgede kreditgivning opstod som konkurrence- parameter under højkonjunkturen, hvor konkursrisikoen hos kunderne var langt mindre og, hvor renten var lavere.

Reelt lykkedes det for en stor del af transportkunderne gennemsnitligt og sådan cirka at fordoble kredittiden fra en måned til to måneder.

Anders Kreiner, der ville foretrække, at der blev aftalt rabatter frem for kreditgivning, som dybest set alligevel er en rabat, har sin egen personlige opfattelse af, hvordan tingene kunne skride så meget.

Målt på omsætning

- Jeg tror, det hænger sammen med, at de medarbejdere i transportfirmaerne, der forhandler kontrakterne på plads, er blevet målt på omsætning og ikke den likviditet, de har tilført firmaet.

Han mener, at kreditklemmen først og fremmest er et problem for transportfirmaerne, selv om også andre brancher har likviditets- og kreditspørgsmålet inde på livet, og her får han støtte fra den adm. direktør for virksomheden Intrum Justitia, Ole de Neergaard.

Intrum Justitia beskæftiger sig primært med inkasso og kreditvurdering.

Ondt i likviditeten

- Transport af handels- og produktionsvarer er generelt en perifer ydelse. Der er tale om en ensartet ydelse til nogenlunde ensartede priser. Samtidig er der et meget stort udbud af transportfirmaer. Derfor er det også nemt for en transportkunde at zappe fra den ene transportudbyder til den næste, hvis ikke det enkelte transportfirma er i stand til at yde de ønskede kreditter. Jeg tror bare, at vi lige nu er i en situation, hvor det enkelte transportfirma for alvor skal overveje et nej. Jeg tager det i hvert fald som et alvorligt advarselstegn, hvis en kunde begynder at forlange en ekstraordinær lang kredittid. Den slags kunder har formentlig ondt i likviditeten og kan være endog meget farlige at handle med. Det er selvfølgelig noget andet med solide, loyale kunder, men de vil også som regel acceptere meget kortere kredittider, siger Ole de Neergaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen