Berlingske Business

OECD: Kronespekulation giver ingen mening

aaa
Foto:

Den danske økonomi er slet ikke så stærk, at det berettiger en så kraftig efterspørgsel på kroner, mener OECD.

Der er ikke det store ræsonnement i, at investorer gennem de seneste uger har købt stort ind i den danske krone, hvilket har lagt et massivt pres på den danske møntfod. Den danske økonomi er nemlig slet ikke så stærk, at det berettiger en så kraftig efterspørgsel på kroner.

Sådan lyder det fra Catherine Mann, der er cheføkonom i Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD), i et interview med Bloomberg News.

- Det er faktisk mærkeligt, at der er sådan et styrkelsespres. Økonomien er ikke så stærk, den adskiller sig ikke meget fra eurozonen, så efterspørgslen burde ikke være så stærk, siger Catherine Mann til Bloomberg News.

Vurderingen kommer i forlængelse af de seneste ugers massive kronepres, hvor den danske Nationalbank siden midten af januar har kæmpet en indædt kamp for at forsvare båndet til euro. Det skyldes, at den schweiziske centralbank 15. januar lod landets schweizerfranc flyde frit, hvilket fik investorerne til at søge mod Danmark, da kronen betragtes som "en sikker havn" at placere sine penge i.

Det havde schweizerfrancen i høj grad været tidligere, men da centralbanken slap taget i valutaen, blev den straks styrket med knap 20 pct.

I forbindelse med forsvaret af kronen har Nationalbanken sænket indskudsrenten ad fire omgange. Desuden har Nationalbanken ladet valutareserven vokse ved at møde den store efterspørgsel efter danske kroner med køb af valuta.

På det seneste ser det dog ud til, at presset på kronen er dæmpet en anelse. Dels er kronekursen styrket siden slutningen af februar, og dels har Nationalbanken de seneste par uge ikke købt udenlandsk valuta i samme omfang, som tilfældet var i slutningen af januar og de første par uger af februar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen