Berlingske Business

OECD: Dansk arbejdsløshed vil stige i 2014

Økonomer tror på lavere arbejdsløshed
De danske jobcentre, som f.eks. dette i Nyropsgade i København, kan se frem til færre ledige pladser i 2014, ifølge OECD. Foto:

Organisationen for økonomisk samarbejde og udvikling, OECD, forventer en stigning i den danske arbejdsløshed til 7,3 pct. ved udgangen af 2014. Det skriver OECD i Employment Outlook for 2013.

OECD beregner den danske arbejdsløshed til 6,8 pct. i maj 2013 og forventer, at andelen af arbejdsløse vil udgøre 7,3 pct. af arbejdsstyrken ved udgangen af 2014. Den danske ledighed vil dermed overhale blandt andet den amerikanske, den israelske og den canadiske af slagsen.

I de 34 OECD-lande forventes 7,8 pct. af arbejdsstyrken, i alt 48 mio. mennesker, at stå uden arbejde ved udgangen af 2014. I maj 2013 var OECD-arbejdsløsheden på 8 pct.

Arbejdsløsheden i Europa forventes at stige til 12,3 pct. og vil især ramme unge, uuddannede og folk på kortsigtede ansættelseskontrakter hårdt. I Danmark lå ungdomsarbejdsløsheden ifølge OECD på 14,1 pct. i 2012.

- De sociale ar efter krisen er langt fra helet. Mange af landene kæmper med høj og vedholdende arbejdsløshed, især blandt de unge, sagde OECD's generalsekretær, Angel Gurría, ved offentliggørelsen Employment Outlook i Paris, fremgår det af OECD's hjemmeside.

Ungdomsarbejdsløsheden i Danmark lå ifølge organisationen på 14,1 pct. i 2012.

OECD skriver i rapporten, at strukturelle reformer bør gennemføres, og at aktiveringstiltag på tværs af OECD bør styrkes for at hjælpe ledige tilbage i arbejde.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen