Berlingske Business

Nyt pensionsselskab koster medarbejdere dyrt

Når virksomheder vælger nyt pensionsselskab på medarbejdernes vegne, kan det blive en dyr fornøjelse for de ansatte.

Medarbejderne i Lego, Gyldendal og William Demant er tilsammen gået glip af millioner af kroner de seneste år, fordi virksomhederne har flyttet de ansattes pensionsopsparinger fra PFA Pension og Topdanmark til Danica Pension og AP Pension. Det skriver Jyllands-Posten.

Ifølge tal fra analyseinstituttet Morningstar har det kostet en almindelig medarbejder med en opsparing på en million kroner omkring 100.000 kroner.

Pengene er gået tabt, fordi PFA Pension og Topdanmark har været bedre til at forrente pensionsopsparingerne end de to andre selskaber, og derudover er medarbejdere gået glip af afkastgarantier.

Det møder hård kritik fra Jørgen Svendsen, der er aktuar og administrerende direktør i pensionsrådgivningsfirmaet AFPR.

»Det er desværre langtfra altid tilfældet, at virksomheder gør det bedste for deres medarbejdere, når de skifter et pensionsselskab ud med et andet. Det er der adskillige eksempler på,« siger han til Jyllands-Posten.

Partner i Bedstpension, Gert A. Nielsen, mener, at virksomheder mangler forståelse for pensionsområdet, fordi det hverken har virksomhedernes eller medarbejdernes store interesse. Det er ærgerligt, da det har store konsekvenser for den enkelte, lyder det.

Hverken Lego, Gyldendal eller William Demant har ønsket at udtale sig til Jyllands-Posten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen