Berlingske Business

Nykredit og Nordea forudser forsigtig dansk vækst de kommende år

Nordea
Nordeas Cheføkonom Helge J. Pedersen forventer »solid« dansk vækst de kommende år. Foto:

2015 blev en vækstfuser, men de kommende år vil Danmark blive benådet med en forsigtig vækst, spår Nordea og Nykredit i nye prognoser. De to banker er dog uenige om vækstens størrelse.

Med små 20 dage til årsskiftet synes det efterhånden rimeligt at begynde og konkludere på 2015, og den rituelle øvelse kaster flere af nordens største pengeinstitutter sig da også ud i disse dage.

Og lad det være sagt med det samme: 2015 blev ikke et mindeværdigt år for dansk økonomi.

Matas stiger 6 pct. fra åbningen Matas går på børsen

»Efter en ellers lovende start på året må vi her tæt på årets udgang konstatere, at 2015 tegner til at blive en vækstfuser. Vi forventer godt nok en BNP-vækst på 1,3 pct. for hele året, men det kan udelukkende tilskrives fornuftig vækst i slutningen af 2014 og starten af 2015,« lyder det i Nykredits analyse.

Banken vurderer, at det opsving, der ramte Danmark i 2013, har været sat på »stilstand« det meste af 2015, og det er bla. en faldende nettoeksport, der kan bebrejdes for den kedelige udvikling.

Nykredit forventer, at Danmark vil træde ind i det nye år med en økonomi  i slæbegear. Skønnet for BNP-væksten er således nedjusteret fra 1,7 pct. til 1,3 pct. for 2016.

Lidt mere optimisme finder man hos Nordea, der forventer en »solid« dansk vækst de kommende år.

Nordea

»Efter otte kvartalers uafbrudt vækst, har der på det seneste været tegn på opbremsning i dansk økonomi. Vi forventer dog, at afmatningen er midlertidig og forventer en vækst på 1,75 pct. i 2016, som vil tiltage til knap 2,0 pct. i 2017, siger Helge J. Pedersen, cheføkonom hos Nordea.

Han peger på det stigende privatforbrug som den primære årsag til bankens optimisme.

»Privatforbruget har vist tænder og har overtaget positionen som den primære vækstmotor herhjemme. Derimod har eksportsektoren udviklet sig svagt som konsekvens af afmatningen i Kina og andre Emerging Markets. Omvendt ser det fortsat fornuftigt ud i Europa og USA,« siger Helge J. Pedersen.

Banken spår også gode nyheder til landets boligejere - og for en sjælden gang skyld også til dem, der har adresse udenfor landets større byer,

Dankort

»Det er særligt positivt, at prisstigningerne i og omkring de større byer, nu spreder sig til andre deleaf landet. Kombinationen af fremgang på bolig- og arbejdsmarkedet er ofte selvforstærkende oggiver grobund for fremgang i privatforbruget. Vi venter, at boligpriserne vil kunne stige medyderligere 5-6 pct. på landsplan i løbet af 2016-2017,« siger Helge J. Pedersen.

Nordea forventer til gengæld, at de offentlige investeringer vil falde over de kommende år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen