Berlingske Business

Nyhedsbureauer: Google og Facebook skal betale for nyheder

Facebook - 20171214124216454_o
Mange bruger Facebook som væsentligste kilde til nyheder, selv om Facebook ikke selv producerer nyheder. Free/Colourbox/arkiv

En række nyhedsbureauer kræver kompensation for, at store internetmedier linker til deres nyhedshistorier.

København. For mange er sociale medier som Facebook blevet førstevalg som kilde til nyheder i kraft af de links, der dukker op i brugernes nyhedsfeed.

Og på samme måder orienterer mange sig via de artikler, som dukker frem via Google-søgninger på aktuelle emner.

Men hverken Facebook eller Google producerer selv nyheder, og det har fået ni europæiske nyhedsbureauer med franske AFP i spidsen til at reagere.

De opfordrer i en fælles skrivelse EU-systemet til at gøre alvor af et tidligere forslag om at indføre tvungen betaling for den type brug af nyhedshistorier.

Nyhedsbureauerne påpeger, at det er dyrt at producere nyheder.

- De har ingen nyheds- eller produktionsnetværk, hverken nationalt eller internationalt.

- De har ingen reporterhold i Syrien, der risikerer deres liv for at vise krigens sande ansigt.

- De har ingen permanent tilstedeværelse i Zimbabwe, der kan fortælle historien om Mugabes afgang. Heller ingen journalister i Cameroun eller Myanmar, hedder det i skrivelsen.

Både i Spanien og Tyskland er det forsøgt tidligere at få internetgiganter til at betale for indholdet, de linker til, men uden held.

Ifølge nyhedsbureauerne vil konsekvensen af manglende betaling være, at flere medier lukker, og at skatteborgerne i stedet må betale for at sikre adgang til troværdige nyheder.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen