Berlingske Business

Nye skrappe fremtidskrav til danske autoværksteder

Det er nødvendigt at modernisere uddannelsen af automekanikere, så de fremover lærer mere om højteknologi

og elektronik, end de gør i dag. Det fremgår af en analyse, som Autobranchens Fællesråd har foretaget forud

for messen Auto Teknik 2004, som foregår fra torsdag til søndag i næste uge i Fredericia Messecenter. Landets værksteder

er i forbindelse med analysen blevet bedt om at svare på en række spørgsmål, og to tredjedele af dem finder,

at det vil være en god idé at opdele mekanikeruddannelsen i to, nemlig en mekanisk del og en elektronisk del.

Fremragende

god idé

- I Dansk Automobilhandler Forening (DAF) mener vi, at det er en fremragende god idé at opdele mekanikeruddannelsen

i to, siger DAFs direktør Preben Kjær.



- Den nuværende mekanikeruddannelse er fra slutningen af 1990erne,

men er allerede forældet efter vores opfattelse. Opdelingen skyldes naturligvis den stadig mere elektronik, som bilfabrikanterne

stopper i de nye biler til gavn for bilisterne.



Udviklingen bekræftes af Per B. Rasmussen, teknisk chef hos elektronikfabrikanten

Bosch:



Det går meget stærkt for tiden med ny elektronik i bilerne. Blandt de seneste tiltag kan jeg bl.a. nævne

elektriske bremser, der stadig bruger bremsevæske, men som giver et mere præcist bremsesystem, siger han. - Dermed får

føreren en bedre sikkerhed, især hvis bremserne kombineres med ESP-systemer, som forhindrer, at bilerne skrider ud ved

opbremsning.



Også andre teknologiske forbedringer er på vej ind i fremtidens biler.



Autobranchens analyse peger

desuden på, at værkstederne både forventer en øget konkurrence fremover, - det mener 91 pct. af de adspurget

- , og faldende priser og avance på reservedele.



Denne forventning bekræftes hos adm. direktør Steen Nørret

fra den svensk ejede reservedelskæde Mekonomen.



- Værkstederne vil fremover få en lavere avance på reservedelene,

og samtidig vil de være nødt til at investere i nyt udstyr og en fortsat efteruddannelse, så de er ajour med den

teknologiske udvikling, siger han.



- Hvis værkstederne skal overleve, er de derfor nødt til at tjene deres penge

på viden og reparationsarbejde, og det kræver bl.a., at de bliver bedre til at få så mange effektive timer

som muligt. Men det er ikke usandsynligt, at de også vil være nødt til at hæve timepriserne for at få regnskabet

til at hænge sammen.



Mekonomen har netop bebudet, at man vil satse på at etablere en frivillig mekanikerkæde

i Danmark med op imod 300 værksteder, som Mekonomen ikke blot vil sælge reservedele til, men også forsyne med den

e øget teknologisk viden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen