Berlingske Business

Nye på arbejdsmarkedet skal have ret til ferie med løn

Aaa
Foto:

Regeringen vil nu ændre ferieloven og dermed gøre op med, at mange må vente over et år, før de får adgang til de feriepenge, de løbende optjener.

Titusinder må hvert år holde ferie uden løn, fordi det er deres første år på arbejdsmarkedet, men det skal der nu laves om på, skriver Politiken.

Et udvalg nedsat af regeringen med arbejdsmarkedets parter skal udarbejde et forslag til en ny ferielov, der skal gøre op med de nuværende regler for, hvor længe man skal vente på at få de feriepenge, man optjener.

Københavns Kommune: Næsten umuligt at finde toiletsynder

Som reglerne er i dag, må man som ny på arbejdsmarkedet vente på at få sine feriepenge i op til 16 måneder, efter at man er blevet ansat og er begyndt at optjene ferieret og -penge, da ferieåret løber fra maj til maj, mens optjeningen følger kalenderåret.

Sidste efterår åbnede EU-kommissionen sag mod Danmark, fordi den mener, at den danske ferielov på dette og andre punkter strider mod lønmodtagernes ret til fire ugers betalt ferie om året.

Ifølge beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V) skal man have ret til at kunne afholde ferie med løn i det år, man optjener den.

24BUSPix1-Time-share.jpg

Det glæder fungerende formand for Dansk Magisterforening Camilla Gregersen.

»Det har været et stort problem for nyuddannede, at de ikke har ret til at holde ferie med løn. Det er måske det første år på arbejdsmarkedet, at man har allermest brug for ferie,« siger hun til avisen.

Både Arbejdsgiverforening (DA) og LO er dog forbeholdne over for ideen om en ny ferielov, da de mener, at den nuværende lov fungerer udmærket, skriver Politiken.

Turisterne KBh

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen