Berlingske Business
17:57Europæiske aktier leverede en pæn tirsdag

Nye biler har indbygget internet

Forsvarets Efterretningstjeneste undersøger YouSee-nedbrud
Et samarbejde mellem Yousee, Vodafone og en række bilproducenter giver indbygget internet i nye biler. Foto:

Et samarbejde mellem Yousee, Vodafone og en række bilproducenter giver indbygget internet i nye biler.

I de kommende dage kører de første biler, der har indbygget internet som standard, ud på de danske veje.

Bag de netforbundne biler ligger et samarbejde mellem flere forskellige bilproducenter og det britisk baserede globale teleselskab Vodafone.

I Danmark er det Yousee, som er partner på projektet.

TV kanaler TDC snød kunderne med falsk pris BV.: TDC og YouSee

Ifølge selskabets mobildirektør, Kasper Ørtvig, kommer udviklingen til at gå hurtigt. Han forventer, at en kvart million danske biler vil have indbygget netforbindelse i løbet af 2020.

»Vi ser ind i en fremtid, hvor alle ting og dimser er forbundne, også kaldet Internet of Things, og hvor selvkørende biler sandsynligvis bliver en selvfølge. Nu tager vi første skridt på denne rejse og integrerer sammen med Vodafone internet i bilen,« siger Kasper Ørtvig.

I første omgang bliver løsningen tilgængelig i Mercedes S-klassemodeller fra juli 2017 og frem, samt i E-klassemodeller med Command Online udstyr fra april og frem. Ifølge Yousee er mange flere bilmærker er på vej.

27BILHEDR-085540.jpg

»Allerede i løbet af det næste halve år vil Opel og Ford tilbyde YouSees indbyggede WiFi-løsning i deres biler. Og i løbet af 2018 og 2019 kommer yderligere syv bilmærker med,« siger Kasper Ørtvig, der endnu ikke kan løfte sløret for, hvilke bilmærker det drejer sig om.

Netforbindelsen i bilerne virker i det meste af Europa, og man kan bruge nettet i bilen fuldstændigt som man bruger WiFi derhjemme.

Ud over hvad det giver af muligheder for musik- og videostreaming, navigation og informationssøgning i øvrigt, kan det også bruges for eksempel til at bilen kan sende oplysninger om tekniske spørgsmål direkte til værkstedet eller til autohjælp.

Det sidste kommer dog helt an på de muligheder, som den enkelte bil har indbygget.

»Løsningen er både simpel og intuitiv. Bilen er 100 procent klargjort med et indbygget simkort fra fabrikken, og derefter skal man blot via sin mobil købe en datapakke hos YouSee, der giver op til 10 brugere mulighed for at logge sig på bilens WiFi,« siger Kasper Ørtvig.

pix-Efterår

Alle biler er udstyret med en ekstern antenne, så man er sikret den bedst mulige forbindelse. Det betyder også, at forbindelsen i de fleste tilfælde vil være bedre end, hvis man for eksempel bruger en dongle eller internetdeling fra en telefon.

Netforbindelsen i bilen er selvfølgelig ikke gratis. Man kan købe forskellige pakker varierende fra en dags brug op til et helt år.

Den dyreste pakke koster 299 kroner, inkluderer 200 gigabyte, der kan bruges i hele Europa, dog med den klausul, at det skal være brugt i løbet af et år.

Yousee er ikke de første, der tilbyder netløsninger til biler. Eksempelvis har også Telia en løsning, som kan bygges ind i de fleste biler.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen