Berlingske Business

Ny opgørelse: Kun 23 ledige blikkenslagere tilbage i landet

blikkenslager
ARKIVFOTO. Foto:

Til over halvdelen af alle de stillingsbetegnelser, der findes i Danmark, er der under 20 ledige. Det viser en ny opgørelse fra Beskæftigelsesministeriet.

Danske virksomheder må spejde langt efter blikkenslagere, glarmestre og mange andre medarbejdere til helt almindelige faglærte job, skriver Finans.

Mens der ifølge de seneste tal stadig er 111.200 registrerede ledige, er virkeligheden for mange arbejdsgivere, at der til en lang række jobtyper er under 20 ledige at tage af – på landsplan. Det viser en opgørelse fra Beskæftigelsesministeriet, som Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har fået udarbejdet.

»Set fra den enkelte virksomheds synspunkt er det et stærkt misvisende billede, at der står mere end 100.000 ledige klar i en lang række til at tage et arbejde,« siger adm. direktør i DA Jacob Holbraad til Finans.

23BUSPatienter-i-USA-sagsoe.jpg

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) er enig.

»Det er meget alvorligt og kræver fuld opmærksomhed, hvis ikke det opsving, som vi oplever lige nu, skal risikere at stoppe brat,« siger han til Finans.
3F-formand Per Christensen kan ikke genkende tallene.

»I 3F har vi i øjeblikket godt 800 ledige, der søger arbejde som murer, godt 700 ledige, der søger arbejde som tømrer, og flere end 250 ledige, som søger job som kranfører,« siger han til Finans.

Løkke forlanger rimelighed i socialt Europa

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen