Berlingske Business

Ny økonomisk katastrofe truer dansk landbrug

landbug
Med Ruslands boykot har landbruget og fødevareindustrien allerede for to år siden mistet et af sine største eksportmarkeder. Nu breder frygten sig for, at de danske slagterier er på nippet til at miste et endnu større og endnu mere værdifuldt marked: Det japanske. Foto:

Der er fare for, at de kriseramte danske landmænd bliver ramt af endnu en økonomisk nedtur af de helt store.

Det skriver Finans.

Med Ruslands boykot har landbruget og fødevareindustrien allerede for to år siden mistet et af sine største eksportmarkeder. Nu breder frygten sig for, at de danske slagterier er på nippet til at miste et endnu større og endnu mere værdifuldt marked: Det japanske.

RB PLUS Stormen tager til om landbrugspakken Ida Auken: Eva Kjer

Frygten bunder i, at Japan i efteråret 2015 indgik en frihandelsaftale med USA, mens forhandlingerne om en tilsvarende aftale mellem Japan og EU fortsat snegler sig fremad.

Imens er USA og Japan i fuld gang med at finpudse detaljerne i deres frihandelsaftale, som vil slå dørene til det japanske marked op på vid gab for de amerikanske fødevarevirksomheder.

Landbrug

- Hvis EU ikke i en fart får forhandlet en aftale på plads, der minder om den amerikanske, ryger vi simpelthen ud af Japan. Det er meget alvorligt, for Japan er et af vores største og mest lønsomme markeder, advarer Jais Valeur, adm. direktør for slagterigiganten Danish Crown, over for Finans.

- Hvis forhandlingerne mellem EU og Japan kører skævt eller bliver forsinket, er der en helt reel risiko for, at Danmark mister sin milliardeksport af svinekød til Japan, vurderer Knud Buhl, der er direktør for Danske Slagteriers kontor i Bruxelles, over for Finans.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen