Berlingske Business

Ny fond skal sikre løn til udenlandske arbejdere i klemme

dd
En ny fond skal bekæmpe social dumping ved at sikre udstationeredes løn, pension og rettigheder. Foto:

Nyt lovforslag vil have alle arbejdsgivere, der har overenskomstaftaler, til at betale for fond.

Danske virksomheder skal fremover være med til at betale til udenlandske arbejdere, som bliver underbetalt eller kommer i klemme i et krakket firma.

Det skriver Ugebrevet A4.

Det er LO og Dansk Arbejdsgiverforening, DA, der har ført pennen på et nyt lovforslag, som regeringen har taget til sig og fredag sender i høring.

mm

Forslaget går konkret ud på at oprette en fond, som skal bekæmpe social dumping ved at sikre udstationeredes løn, pension og rettigheder.

Initiativet skyldes et krav fra EU om at indføre et såkaldt håndhævelsesdirektiv, der pålægger Danmark, at man inden sommer skal indføre et hæftelsesansvar, der populært kaldes et kædeansvar.

Karsten Dybvad

Det betyder, at hvis en virksomhed hyrer en udenlandsk underleverandør, der snyder medarbejderne, har hovedentreprenøren i sidste ende ansvaret.

Men i Danmark mener beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V), at det er mere fornuftigt at oprette en fond, der minder om Lønmodtagernes Garantifond.

- Alternativet til en fond ville reelt være en afvikling af den danske model, for det ville betyde, at Folketinget skulle påtvinge sig ansvaret for at fastsætte mindstelønninger, siger han til Ugebrevet A4.

30BUSPix-Anna.jpg

I LO og DA er man tilfredse med udspillet.

- Jeg kan specielt godt lide, at der er nogle økonomiske sanktioner, hvis virksomheder benytter udenlandske virksomheder, der ikke opfører sig ordentligt, siger næstformand i LO Arne Grevsen til Ugebrevet A4.

Alle private og offentlige arbejdsgivere, der har overenskomstaftaler, skal betale cirka ni kroner per medarbejder i det første år og derefter omtrent fem kroner per ansat om året.

30BUSPix-Christopher.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen