Berlingske Business

Ny Coop-strategi flugter med trang til det individuelle

Discount Brugsen i Frederiks og Coop Bank
Foto:

Ekspert i forbrug og detailhandel ser fordele i Coops kommende strategi om at reducere antallet af kæder.

Coops koncernchef, Peter Høgsted, lægger i et interview med Økonomisk Ugebrev op til at nedlægge en stor del af de eksisterende butikskæder og samle dem under et navn.

Samtidig vil man give butikkerne større mulighed for at tilpasse sortimentet til lokale forhold, frem for at alle butikker skal føre de samme varer.

Og det er et klogt træk, mener forbrugs- og detailhandelsekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia.

27BUS20170623-141454-4-0945.jpg

»Tidligere efterspurgte forbrugerne de store brands og ville havde det, de andre havde. Men i dag er det blevet meget mere individuelt.«

»Vi vil gerne have noget, der er specielt, og vi vil gerne føle, at vi er noget specielt.«

03BUScoop-vin-155637.jpg

»Derfor er der opstået et marked for butikker med deres egne sortimenter,« siger hun.

Dorte Wimmer ser også et stort besparelsespotentiale i kun at skulle holde gang i et enkelt brand frem for en hel flok, fordi man eksempelvis skal bruge færre ressourcer på tilbudsaviser og tv-reklamer.

Samtidig vil Coop kunne spare på huslejekontoen, fordi butikker nogle steder ligger tæt op ad hinanden.

Pix-Thau

Der vil man kunne slå eksempelvis en Fakta og en Kvickly sammen til én butik eller nedlægge den ene.

»Og det kan formentlig ske, uden at forbrugerne af den grund får meget længere til et supermarked.«

»Vi danskere er blandt dem i verden, der har flest dagligvarebutikker pr. indbygger,« siger Dorte Wimmer.

Pix-Brugsen

Hun er dog spændt på, hvordan Coop vil forsøge at appellere til alle grupper af forbrugere.

»De skal både føre mærkevarer, men skal samtidig også have noget til dem, der typisk vælger lavprisbutikkerne. Ellers risikerer de at tabe en masse kunder til Netto eller Rema 1000, «siger hun.

Coops nye butiksstruktur bliver beskrevet i en strategi for de kommende tre år, som endnu ikke er vedtaget, men skal gælde fra 1. januar.

14BUS20170613-152517-2-1532.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen