Berlingske Business

Nu får butikker lov at sige nej til natteravnes kontanter

Loven om betalinger er lempet, så butikker får lov til at sige nej til kontanter efter klokken 22 fra 2018.

København. Fra 1. januar næste år skal man have et betalingskort med sig, hvis man vil være helt sikker på at kunne få lov at købe noget i en butik efter klokken 22.

Fredag er det vedtaget i Folketinget, at de danske butikker i tidsrummet 22-06 er undtaget et krav om, at de skal modtage kontanter fra kunderne som betalingsmiddel.

I erhvervsorganisationen Dansk Erhverv mener chefkonsulent Henrik Lundgaard Sedenmark, at det er godt for de danske butikker, at de nu kan slippe for mønter og sedler i kasseapparaterne, når mørket falder på.

- Vi ved, at det betyder færre røverier, at der ikke er kontanter i butikkerne. Det er simpelthen kontanter og ikke varer, som røverne går efter, siger han.

Som følge af lovændringen kan butikker i områder med særligt mange røverier desuden få dispensation, så de kan afvise kontanter helt fra klokken 20, og det er positivt, lyder det fra chefkonsulenten.

Han havde dog gerne set, at kravet om kontanter blev helt afskaffet.

- Men loven skal evalueres to år efter, den er trådt i kraft, og så må vi jo se på erfaringerne, siger han.

Lovforslaget kom fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) og var en del af en samlet pakke om lov om betalinger. Det blev vedtaget af alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten og SF.

Hvor udbredt det bliver, at butikkerne siger nej til mønter og sedler, vil altså vise sig i det nye år.

I januar 2017 sagde administrerende direktør Jesper Østergaard hos den døgnåbne detailkæde 7-Eleven, at tre til fire ud af kædens 186 danske butikker ville benytte muligheden.

Den lille håndfuld udvalgte butikker ligger i Storkøbenhavn og er særligt udsatte for røverier, lød det dengang.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen