Berlingske Business

Novozymes putter flere penge i lommen trods salgsfald

Novozymes præsenterer årsregns
Novozymes havde markant modvind fra valuta i første kvartal. Scanpix/Torben Christensen

Mens der kom færre penge ind fra kunderne i starten af 2018, tjente Novozymes flere penge i starten af året.

Trods modvind fra valutakurser kunne Novozymes løfte sit resultat for de første tre måneder af 2018 pænt. Det viser selskabets regnskab, der netop er offentliggjort.

På trods af at Novozymes fik flere hundrede millioner kroner færre ind fra salg, så steg nettoresultatet med 35 millioner kroner til 807 millioner kroner.

- Vi er godt på vej til at indfri vores forventning til året som helhed, og marginerne er solide på trods af særdeles ugunstige valutakurser.

- Vi gør gode fremskridt, for så vidt angår vores nøgleprioriteter, herunder styrkelsen af vores tilstedeværelse hos nye og eksisterende kunder med henblik på at møde deres individuelle behov, skriver administrerende direktør Peder Holk Nielsen i regnskabet.

Novozymes' topchef Peder Holk Nielsen

For første kvartal var der dog i den grad modvind fra valutakurserne, specielt dollaren.

Det betyder, at hvis eksempelvis dollaren bliver svækket, så vil det samme salg i dollar blive til færre danske kroner, når pengene kommer tilbage til Danmark.

Mens Novozymes to største divisioner, vaskemidler og føde- og drikkevarer, faktisk tjente mere i første kvartal i lokale valutaer, så gik de begge tilbage i danske kroner.

Eksempelvis faldt salget til vaskemidler med omkring 50 millioner kroner, selv om der i lokale valutaer er solgt mere.

- Salgsvæksten skyldes en positiv udvikling fra vores top 20-kundeinitiativer inden for tøjvask- og kraftig vækst inden for opvasksegmentet.

26BILNovozymes-produktion-Z.jpg

- I førstnævnte segment var salgsudviklingen blandet set fra et geografisk synspunkt, skriver Novozymes om vaskemidler, mens føde- og drikkevarer får denne kommentar med på vejen.

- Salget var drevet af alle områder med undtagelse af bryggeri og med bageri og stivelse som de største bidragydere.

- Salget af enzymer til bageriindustrien klarede sig særdeles godt på trods af de fortsatte, planlagte prisnedsættelser i friskholdelsessegmentet i USA som følge af et patentudløb i marts 2018.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen