Berlingske Business

Novos udfordrere står i kø

NOvo
AstraZeneca har indgået en alliance med Bristol-Myers Squibb og er dermed en af Novo Nordisks betydelige konkurrenter. AstraZenecas topchef i Norden og Baltikun, Martin Olovsson, er udset til at tage kampen op med den danske diabetes-gigant. Foto:

Novo Nordisk ventes at offentliggøre et rekordregnskab torsdag i denne uge. Det er ikke alle medicinalkoncerner, der er lige så heldige. Derfor står de i kø til at udfordre Novo Nordisk på diabetesområdet, viser Berlingske Business’ gennemgang.

I en årrække har de store medicinalselskaber forsøgt at finde nye forretningsområder, som kan erstatte mistede indtægter, fordi selskabernes storsælgende lægemidler løber af patent.

Kræftmedicin og medicin til behandling af sjældne sygdomme er to populære brobyggere. Men ser man på forskningsresultater og pipelineopdateringerne de seneste års tid, tegner der sig også et tydeligt billede af, at de fleste store medicinalkoncerner med respekt for sig selv håber på at få en bid af den kage, som den danske diabetesvirksomhed Novo Nordisk ellers har sat sig tungt på, nemlig markedet for diabetes-medicin.

At virksomhederne står i kø for at udfordre Novo Nordisk på det lukrative diabetesmarked, der i dag tæller mere end 370 patenter, er ikke overraskende, når man ser på Novo Nordisks resultater.

På torsdag kan Novo Nordisks topchef, Lars Rebien Sørensen, således endnu en gang præsentere et rekordregnskab, efter at selskabets aktie i den forgangne uge rundede kurs 1.000.

Skal man tro analytikernes forventninger og selskabets egne udmeldinger i efteråret, vil omsætningen vokse et sted mellem 16 og 18 procent målt i danske kroner til 77-78 milliarder kroner, mens overskuddet af driftsindtjeningen ventes at nå 28-29 milliarder kroner.

Forventning om opjustering

Troen på Novo Nordisks succes afspejler sig også i en tro på, at selskabet vil opjustere sine forventninger til 2013.

»Novo forventer høj encifret vækst i både salg og EBIT (driftsindtjening, red.). Vi forventer, at Novo vil øge sine estimater for omsætningsvæksten til omkring 11 procent i danske kroner og EBIT-væksten til omkring 13 procent i danske kroner,« skriver aktieanalytiker Frank Hørning Andersen fra Jyske Bank i en optakt til regnskabet på torsdag.

Men mens Lars Rebien Sørensen endnu en gang kan sole sig i succes i København, vil stemningen være anderledes alvorlig i London, når svensk-britiske AstraZenecas nye direktør, franskmanden Pascal Soriot, samme dag præsenterer koncernens årsregnskab.

AstraZeneca er i øjeblikket hårdt ramt af patentudløb, og et af de selskaber, som håber, at diabetesmedicin kan lukke hullet. I de første ni måneder af 2012 faldt selskabets omsætning med 17 pct. til 116 milliarder kr., mens driftsindtjeningen faldt næsten 23 pct. til 44 milliarder kr.

AstraZeneca har i partnerskab med amerikanske Bristol-Myers Squibb (BMS) lanceret ét middel til behandling af type 2-diabetes og er på vej til at lancere en helt ny type diabetesmedicin, som for nylig blev godkendt i Europa. Fra 1. april i år overtager AstraZeneca også salget af Victoza-konkurrenterne Byetta og Bydureon fra amerikanske Eli Lilly.

Diabetes er et vigtigt område

»Diabetes er et naturligt og vigtigt område for os. Det er et sygdomsområder, som bare vokser og vokser, og hvor der stadig findes mange patienter, som ikke er velbehandlede. Samtidig mener vi, at vi er førende inden for forskning i hjertekarsygdomme, som ofte følger med diabetes, mens BMS har lang tids erfaring inden for diabetes. Derfor er det et vigtigt område for os,« siger AstraZenecas administrerende direktør for Norden og Baltikum, Martin Olovsson.

AstraZeneca og BMS bliver dog næppe den hårdeste konkurrent til Novo Nordisk på længere sigt.

Ser man på de produkter, selskaberne har i pipelinen og som giver et praj om styrkepositioner i fremtiden, bliver det stadig mere tydeligt, at Novo Nordisk skal kæmpe fremover for at kunne bevare sin position.

Amerikanske Eli Lilly indgik for et års tid en alliance på diabetesområdet med tyske Boehringer Ingelheimer, og de to selskaber står i dag med en særdeles stærk pipeline.

De to selskaber står i dag med i alt 11 produkter under klinisk udvikling, heraf både konkurrenter til Novo Nordisks insulinprodukter og Victoza. Får Lilly og Boehringer held af at få alle lægemiddelkandidater godkendt, vil de i løbet af fem til otte år have den bredeste portefølje af diabetesmedicin på markedet. En anden af Novo Nordisks nære konkurrenter er franske Sanofi. Selskabet er på vej til at lancere en Victoza-konkurrent, Lyxumia, udviklet i samarbejde med danske Zealand Pharma.

»I perioden 2009 til 2011 oplevede vi, at en række af vores bedstsælgende lægemidler løb af patent, og vi var igennem nogle ret voldsomme omstruktureringer. Nu har vi imidlertid en række nye lægemidler på vej, og vi har fået bredt vores forretning mere ud end tidligere,« siger Sanofis nordisk-baltiske direktør, Lasse R. Petersen, der blandt andet fremhæver, at selskabet også er begyndt at sælge diagnostisk udstyr som for eksempel blodsukkermålere.

Selv om Novo Nordisk også roses for at have en stærk diabetespipeline, har selskabet ikke nær så mange nye produkter i pipelinen, som ventes opdateret i forbindelse med årsregnskabet. Ifølge den officielle pipeline har Novo Nordisk kun to lægemidler i de afsluttende fase 3-forsøg, hvis man fraregner selskabets to nye insulinprodukter, men medregner Victoza til fedme-behandling.

I fase 2 har selskabet kun et produkt, nemlig en egentlig variant af Victoza, mens selskabet har syv produkter i fase 1, heraf er de fem tabletversioner af Victoza og insulin. Et af produkterne i fase 1, en ultrahurtigtvirkende insulin, er dog på vej i fase 3.

Selv om der er færre produkter i Novo Nordisks pipeline, er salgsforventningerne store. Tresiba og søsterprodukter Ryzodeg spås at kunne nå et topsalg på henholdsvis 20 og ti milliarder kroner, mens Victoza til fedmebehandling også vil kunne indbringe et tocifret milliardsalg, hvis det bliver godkendt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen