Berlingske Business

Novo Nordisks ærkerivals diabetesforretning skrumper

SANOFI-RESULTS/
Sanofi begrunder nedturen med, at det har tabt to kontrakter med indkøbsforeningerne CVS og UnitedHealthcare. Foto:

Det er ikke fryd og gammen for Novo Nordisks franske konkurrent Sanofi. Salget falder inden for diabetes.

København. Novo Nordisks store franske rival, Sanofi, måtte i fjerde kvartal se sin diabetesforretning skrumpe med 15,6 procent til 1533 millioner euro.

Det skriver Ritzau Finans.

Nedturen, der er opgjort i lokal valuta og altså ikke skyldes valutamodvind, har hovedsageligt rod i et vigende salg af Sanofis langtidsvirkende insulin Lantus, der er ramt af kopikonkurrence.

Men også salget af arvtageren Toujeo faldt i kvartalet efter tilbagegang i USA.

Sammenlagt faldt salget af de to langtidsvirkende insuliner med næsten 31 procent til 694 millioner euro i USA i fjerde kvartal.

Sanofi begrunder nedturen med, at det har tabt to kontrakter med indkøbsforeningerne CVS og UnitedHealthcare.

Novo-forskere

I Europa steg salget af de to langtidsvirkende insuliner med 2,5 procent til 246 millioner euro.

Salget af diabetesmidlerne Lyxumia og Soliqua, som danske Zealand Pharma modtager royalties af, udgjorde henholdsvis 5 og 9 millioner euro i fjerde kvartal.

For Lyxumia var der tale om en salgsnedgang på 14 procent i faste valutakurser fra samme periode sidste år. I forhold til tredje kvartal er salget dykket fra 7 millioner euro.

På baggrund af salget modtager Zealand Pharma 11,3 millioner kroner, oplyser biotekselskabet i en meddelelse.

02BUSCHINA-BUSINESS-ECONOMY.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen