Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Novo Nordisk løfter bundlinjen med dollar i fremmarch

Hos den danske medicinalgigant Novo Nordisk har en stigende dollarkurs en positiv effekt på indtjeningen, og Novo Nordisk nyder derfor godt af, at en dollar onsdag er krøbet op over 7 danske kr., hvilket den amerikanske valuta ikke har gjort i mange år.

Medicinalkoncernen henter en stor del af sin indtjening på det amerikanske marked, men da Novo Nordisk rapporterer i kr., vil en stigende dollar kunne aflæses på bundlinjen.

Novo Nordisk oplyser i sit regnskab for 2014, der blev offentliggjort i slutningen af januar, at Novos driftsindtjening bliver påvirket med 1600 mio. kr., hver gang dollarkursen rykkes med 5 pct. På daværende tidspunkt kostede en dollar 6,59 kr., og siden da er dollar styrket med 6,5 pct.

Hvor hurtigt den stigende dollar slår igennem i regnskabet afhænger dog meget af, hvordan Novo Nordisk afdækker sig mod udsving i dollarkursen, vurderer Otto Friedrichsen, aktiestrateg hos Formuepleje.

- Det handler om, hvordan selskabet vælger af hedge (afdække, red.). Om man vælger at hedge det hele i et hug eller gør det i bidder. Men umiddelbart vil den indtjening, som Novo har i USA, blive større, da en stigende dollar vil give en øget indtjening i danske kr., siger Otto Friedrichsen til Ritzau Finans.

- Derudover er USA et af Novos store vækstmarkeder, så på de her niveauer er effekten af en stigende dollar mærkbar, siger Otto Friedrichsen.

Novo Nordisks presseafdeling oplyser onsdag til Ritzau Finans, at selskabet kun kommenterer på udvikling i kurserne i forbindelse med regnskaber.

Tilbage i januar, i forbindelse med selskabets årsregnskab, sagde Novo Nordisks finansdirektør, Jesper Brandgaard, at medicinalkoncernen afdækker sig mod udsving 10,5 måneder frem i tiden. Det er en markant reducering over de seneste fire-fem år fra en afdækningsperiode på omkring 16-17 måneder frem i tiden. Men der er dog ikke planer om at gå endnu kortere.

- Vi kan generelt godt lide, at vi har taget den væsentligste del af risikoen ud i indeværende år, som vi har forventninger til, sagde Jesper Brandgaard i et interview med Ritzau Finans i slutningen af januar.

- Vi plejer at sige, at vores neutrale afdækning er på 12 måneder, så i vores optik er vi faktisk kort afdækket lige nu, og vi har ingen konkrete planer om ændringer. Jeg vil tro, at vi også vil ligge på nogenlunde samme niveau næste år, sagde Jesper Brandgaard.

Onsdag eftermiddag koster en dollar 7,04 kr., hvilket er en styrkelse på 14,5 pct. i forhold til årsskiftet, hvor en dollar stod i 6,15 kr. For præcis et år siden kostede en dollar 5,38 kr., og dermed er den amerikanske valuta styrket med omkring 31 pct. på et år.

Selv om dollar igennem de seneste måneder har haft fart på, er der fra flere sider en forventning om, at dollarstyrkelsen fortsætter, hvilket altså vil komme Novo Nordisk tilgode.

Hos Danske Bank venter cheføkonom Steen Bocian, at dollarstyrkelsen fortsætter. Han forklarer styrken og forventningen med en kombination af flere forhold.

- Der er ingen tvivl om, at de kvantitative lettelser i Europa har spillet en vigtigt rolle for, at euroen og dermed den danske krone er blevet svækket i værdi over for dollar. Dertil kommer, at amerikansk økonomi er så stærk, at den amerikanske centralbank kan ventes at hæve renten hen over sommeren i år, siger Steen Bocian i en kommentar.

/ritzau/FINANS

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen