Berlingske Business

Novo Nordisk lagde allermest i statskassen forrige år

Jens Nørgaard Larsen - 2017012

Novo Nordisk er den virksomhed, der betalte mest i selskabsskat i 2015. Det blev til 5,4 milliarder kroner.

København. Medicinalvirksomheden Novo Nordisk tjener masser af penge, og det kommer ikke kun aktionærerne til gode.

For der skal betales selskabsskat af overskuddet, og den løb for Søborg-virksomheden op i knap 5,4 milliarder kroner i 2015.

Det kan man læse ud af den liste, som Skat har offentliggjort tirsdag.

Den omfatter alle selskaber, foreninger og fonde, der betaler skat i Danmark, og den viser også, hvor meget der er betalt.

Novo Nordisk er den største bidragyder, efterfulgt af Kirkbi A/S.

Navnet klinger måske ikke lige bekendt i alles ører, men der er tale om det selskab, der administrerer Lego-familien Kirk Kristiansens formue.

Den er ganske betragtelig, og familiens investeringer genererede forrige år et overskud, der medførte en selskabsskat på knap 3,2 milliarder kroner.

På tredjepladsen finder man Danske Bank med en skattebetaling på 2,3 milliarder kroner, efterfulgt af konkurrenten Nordea, der har betalt godt 1,8 milliarder til skattefar.

En del af selskaberne i toppen af listen er omfattet af den særlige kulbrintebeskatning. Den rammer alle, der tjener penge på at udvinde olie og gas.

Det omfatter blandt andet Shell og A.P. Møller-Mærsk, der også er at finde i skattebetalernes top-10.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen