Berlingske Business

Novo Nordisk dømt for ulovlig reklame i Danmark

En pressemeddelelse fra Novo Nordisk ligner så meget reklame, at Sø- og Handelsretten har forbudt den.

København. Novo Nordisk har fået et juridisk rap over nallerne af Sø- og Handelsretten. Selskabet har forbrudt sig mod loven om, at man ikke må reklamere for receptpligtig medicin.

Novo Nordisk skal trække én pressemeddelelsen tilbage og betale konkurrencen Sanofi Aventis - der har trukket Novo Nordisk i retten - for sagsomkostninger.

- Thi kendes for ret: Novo Nordisk A/S forbydes at anvende de som bilag 1 og 16 fremlagte skrivelser.

- Novo Nordisk A/S skal inden 14 dage betale 40.300 kr. i sagsomkostninger til Sanofi-Aventis Denmark A/S og Sanofi-Aventis Deutschland GmbH i forening, lyder det af dommen.

Sagen omhandler en pressemeddelelse, som Novo Nordisk udsendte 15. september sidste år under overskriften: "Tresiba studie viser, at mennesker med type 2-diabetes, som undgår alvorlig hypoglykæmi, har nedsat risiko for dødsfald".

Tresiba er Novo Nordisks nyeste insulin og hypoglykæmi er drastiske fald i blodsukkeret, som patienter med sukkersyge kan opleve.

Retten har fundet, at pressemeddelelsen ikke lever op til den undtagelse i loven, der lader medicinalselskaber udsende pressemeddelelser, der "indeholder saglig, kortfattet information om et lægemiddel" rette mod professionelle.

- Pressemeddelelsen må således anses for at være en lægemiddelreklame for Tresiba i strid med lægemiddelloven, skriver Sø- og Handelsretten.

Retten har også fundet, at pressemeddelelsen sammenligner Novo Nordisks produkt med konkurrentens.

Baseret på det studie, meddelelsen omtaler, finder retten heller ikke, at der er belæg for påstanden i rubrikken om, at der er en direkte årsagssammenhæng mellem alvorlig hypoglykæmi og efterfølgende død.

- Der er således heller ikke videnskabeligt belæg for at antage, som det er anført i pressemeddelelsen, at Tresiba medfører signifikant færre udsving i blodsukkerniveauet og dermed underforstået en lavere dødelighed sammenlignet med Sanofi-Aventis´ insulinprodukter Lantus.

- Pressemeddelelsen er således vildledende i den form og opbygning, som den antager, og den må anses for at være en reklame for Tresiba, skriver Sø- og Handelsretten.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen