Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Novo-direktør om udbytter: Vi investerer for fuld kraft

Priserne falder i Danmark for første gang i 60 år
Overskrift
Foto:
 

Novo Nordisk er en af de aktier herhjemme, som historisk har givet nogle forrygende afkast. Ikke kun i form af store kursstigninger, men også på grund af store udbytter og aktietilbagekøb.

Novo Nordisk er en af de danske virksom­heder, som lyser op med særligt store udbytter og aktietilbagekøb. Den danske medicinalgigant vil alene i år sende 12,8 milliarder kroner ud til sine aktionærer i form af et udbytte på 4,5 kroner per aktie.

Oven i det har de annonceret et program for tilbagekøb af egne aktier på 15 milliarder kroner, som alt andet lige burde løfte aktiekursen til glæde for aktionærerne.

Vi har spurgt viceadministrerende direktør og koncerndirektør med ansvar for salg og drift Kåre Schultz, hvorfor de sender så mange penge tilbage til aktionærerne, herunder også til Novo Nordisk Fonden, i stedet for at investere mere i nye aktiviteter, som måske kunne give aktionærerne et endnu større afkast på længere sigt.

sedler

»Vi synes, at vi investerer rigtig mange penge både i fabriksanlæg, forskning og udvikling, nye markeder og opbygning af salgsorganisationer, og det forventer vi at blive ved med. Men vi driver vores forretning på en måde, hvor vi er i stand til at have en meget høj overskudsgrad, som genererer stort cash flow, og vi har ingen plan om at ændre på vores politik om at returnere det positive cash flow til aktionærerne,« siger Kåre Schultz.Men afkastet af jeres investeringer er jo meget højt. Kunne det ikke være en fordel for jeres aktionærer, hvis I investerede en endnu større del af overskuddet for dem?»Vi investerer faktisk alt det, vi kan se, at vi kan gøre med fordel. Vores ekspertise­område er jo snævert. Vi er eksperter i bioteknologi, diabetes, hæmofili og vækst­forstyrrelser, mens vi eksempelvis ikke har haft heldet med os i at udvide med nye områder som cancerbehandling og inflammation. Så man skal ikke forvente, at vi kommer med en ny idé om, at nu skal vi være eksperter i noget helt nyt. Vores meget fokuserede og optimerede forretning inden for diabetes, hæmofili og vækstforstyrrelser åbner ikke mulighed for dramatisk ekspansion ind i helt nye områder,« siger Kåre Schultz.

fredag2

Han tilføjer, at Novo Nordisk vil blive ved med at ekspandere inden for de områder, hvor de allerede er.

»Vi vil også forsætte med at udnytte de muligheder, vi har globalt, maksimalt. Men man skal ikke forvente en ændret strategi, som pludselig lægger beslag på en meget stor del af cash flowet. Jeg kan ikke se, hvor det skulle komme fra,« siger han.

Direktør for Novo Nordisk Lars Rebien Sørensen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen