Berlingske Business

Norsk trendforsker aflyser den digitale jobfest

22busbog Datakrasj.jpg
Overskrift
22busbog Datakrasj.jpg
Overskrift

Fem af seks stjerner. Norsk debattør går i kødet på de digitale visioner. Det giver stof til eftertanke.

Nu begynder de at komme. Bøgerne som forholder sig kritisk til den digitale økonomi. For få uger siden udkom »The Internet is not the answer« fra den tidligere IT-iværksætter Andrew Keen. Nu kommer den norske sociolog og trendforsker Ståle Økland med sin version.

Tid til ransagelse

Efter at vi det seneste ti-år har berømmet og beundret Microsoft, Google, Apple, Amazon, Facebook og de andre IT-giganter, begynder bagsiden af medaljen at skinne igennem. Hvor der ikke er nogen tvivl om, at disse højteknologiske virksomheder er i gang med at ændre vores måde at handle, kommunikere og leve på, begynder tvivlen om, hvad disse giganter betyder for samfundsøkonomien, at nage.

Kernen i problemet er, at der ikke er nok økonomisk vækst i de innovationer og teknologier, som giganterne ruller ud. Grundlæggerne, og en lille kerne af folk omkring dem, bliver forgyldt. Men da der er forbavsende få job i disse virksomheder i forhold til deres enorme indtjening, skaber de ikke økonomisk vækst i et større perspektiv. Det er et samfundsmæssigt problem, for det har historisk været innovation og teknologi, som har drevet den økonomiske vækst frem. Primært ved at nye generelle teknologier, som f.eks. biler i stedet for hestevogne, kunne skabe flere nye, bedre betalte job, og dermed øge den private efterspørgsel. Det er motoren i enhver markedsøkonomi. Den motor mangler tilsyneladende i den digitale økonomi. Den er nærmere disruptiv, dvs. ud over selv at skabe markeder og værdi, fortrænger andre måder at skabe vækst og jobs på. Kreativ destruktion.

bog

Jobløse teknologier

Økland er bekymret for, at de langvarige lave vækstrater i de vestlige, og navnlig europæiske, økonomier skyldes IT-sektorens jobfattige fremvækst. Hans blik er fæstnet på, hvad det er for teknologier, der skal få økonomien op i gear. Han gennemgår de nye teknologier en efter en i håbet på at finde noget, der kan pege i den rigtige retning. Internet of Things, Big Data, Robot-teknologi, Nanoteknologi, Grøn energi, Gen- og kloningsteknologi, 3D-printning og endda Cyborg-teknologi med sammenkobling af mennesker og maskiner samt udflytning til rumstationer og andre planeter. Alt sammen desværre enten med håbløst lange udsigter til kommerciel succes, eller med en klar slagside mod at nedlægge flere jobs end der skabes.

Forfatteren er ikke pessimist. Men han tillader sig at være kritisk i forhold til tidens overdrevne tro på, at informationsteknologi kan drive den økonomiske udvikling. Analysen bakkes op med seriøse kilder i Nobelpris-klassen, så det er svært ikke at blive overbevist om, at det næppe er IT som skal skabe det næste løft i samfundsøkonomien. Omkring tre procent af den økonomiske vækst kan ifølge Øklands, primært amerikanske, forskningskilder forklares med udviklingen i informationsteknologi. Det er overraskende lidt.

Pressearbejde i praksis

Syg internetøkonomi

Når man så i tillæg kigger på de problemer, der begynder at vise sig i teknologi-giganternes fremmarch, bliver man for alvor bekymret. Internettets åbenlyse mangel på person- og datasikkerhed og store mulighed for overvågning, den stigende afhængighed af stabile systemer, de globale selskabers muligheder for monopol og skatteflugt, de sociale mediers indflydelse på vores tidsforbrug, vaner og identitet osv. peger alt sammen på, at det nok ikke er den digitale økonomi, som skaber en lys og positiv fremtid. Tværtimod.

For at den kan bidrage med noget, som skaber frihed for borgerne og økonomisk udvikling for samfundene, trænger den til et hovedeftersyn, og formentlig meget strengere regulering. Økland taler om behovet for et helt nyt Internet, hvor man kan kigge og klikke uden at efterlade personlige dataspor.

Bogen er skrevet som en debatbog bør skrives. I et klart og letforståeligt sprog, med seriøs research og gode kilder til at bakke op om de skarpe budskaber og med en personlig og holdningspræget vinkel. Og trods alt med et lille håb om, at disse nye teknologier måske alligevel vil vise sig at rumme store potentialer.

Kjempefint!

Leadership Pipeline

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen