Berlingske Business

Nordmænd: "Vi er ovre det værste"

Nordmænd: "Vi er ovre det værste" - 1
Den norske optimisme er ikke til at slå ned. Foto:

Forbrugertilliden i Norge øget for tredje måned i træk.

De norske forbrugere trodser enhver snak om krise og sender for tredje måned i træk forbrugerindekset i vejret.

Analyseselskabet Makrosikt har netop offentliggjort sit januarindeks, og det viser, ifølge avisen Dagens Næringsliv, en stigning fra -4,5 til 0,3.

Ifølge Hans Petter Skogstad, der er analytiker i Makrosit, har det norske rentefald en betydelig indvirkning på forbrugernes tillid til fremtiden.

"Der er spået en nedgang i forbruger i 2009, men den tror jeg ikke på," siger Hans Petter Skogstad til avisen.

Nøglefaktorerne i forhold til forbrugertilliden i Norge er udsigten til øget ledighed på den ene side og på den anden den faldende rente.

"Men ledigheden vil ikke stige så meget som forbruget vil," siger Hans Petter Skogstad.

Han peger bl.a. på, at 85 pct. af alle nordmænd har lån og at de dermed får gavn af de faldende renter. Ifølge ham vil nordmændene have haft 50 milliarder norske kroner mere til forbrug – eller opsparing - fra efteråret 2008 til sommeren 2009.

"Så vi er over det værste, fordi renterne vil falde yderligere", siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen