Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Nordmænd kan klippe kortet

smartphone

I Norge er bankkunderne tættere på at kunne pakke plastickortene væk og bruge deres smartphone til at betale med.

Allerede den 1. juni kan det være slut med plastickort for omkring 100.000 bankkunder i den norske Eika Kredittbank.

De gør nemlig allerede klar til at rulle løsningen ud. I en forsøgsperiode frem til 1. juni vil medarbejderne i syv af bankerne i Eika Gruppen kunne benytte betalingsappen i praksis på pilotniveau, inden det bliver muligt for kunderne i de syv lokale banker at benytte den.

»Vi brugte den på messen i Barcelona, og den virkede perfekt, selvom kassemedarbejderne blev lidt overraskede, når vi hev telefonen frem for at betale i stedet for et kort,« siger informationsdirektør i Eika Gruppen, Sigurd Ulven.

13BUSPix-betaling.jpg

Da løsningen endnu ikke er kommet ud til kunderne, er det også for tidligt at sige noget om erfaringerne i praksis endnu. Dog mener direktøren, at det er en helt naturlig del af udviklingen i den mobile betaling.

»Der har været skrevet meget om forskellige betalingsløsninger, og vi ser, at antallet af folk, der bruger mobilbank, er stærkt stigende. Denne udvikling er bare en del af rejsen for kunderne, så det er ikke slutningen,« siger Sigurd Ulven.

Som det er nu, kommer de norske kunder til at kunne lægge deres Visa- og MasterCard-informationer ind i appen, og om få måneder er det også muligt med BankAxept, der er det mest udbredte betalingskort i Norge og sammenligneligt med vores Dankort.

Sigurd Ulven kan ikke sætte tal på omkostningerne i forbindelse med udviklingen af den nye løsning, der ikke har kostet noget for Eika.

11BUSNETS.jpg

Det er op til den enkelte bank at fastsætte, hvilke gebyrer de vil tage for den nye løsning. Hvis der overhovedet kommer nogle.

»Bankerne vil gøre, som de gør i dag. Nogle tager en krone, andre er gratis,« siger Sigurd Ulven.

Sigurd Ulven fremhæver Eikas mangeårige, gode samarbejde med Nets, og for et år siden blev parterne enige om at forsøge sig med denne løsning. Det er Nets, der udbyder appen, og teknologien leveres som en såkaldt white label-version, der betyder, at bankerne selv kan tilpasse og indrette den, som de ønsker.

Efter planen bliver løsningen tilgængelig for Eika Kredittbanks ca. en million kunder til nytår.

pix-Nets/Eika

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen