Berlingske Business

Nordeas topledelse er lodret uenige om bidragssatser

Nordea-koncernens driftsdirektør har varslet højere bidragssatser, men det afviser Nordeas danske chef.

København: Nordea har ikke planer om at følge efter konkurrenten Nykredit og hæve gebyrerne på realkreditlån, de såkaldte bidragssatser.

Det siger Nordeas danske chef, David Hellemann, efter Nordea-koncernens COO (driftsdirektør, red.), Torsten Jørgensen, tidligere onsdag ifølge Bloomberg udtalte, at Nordea vil hæve bidragssatserne.

- Vi har ingen planer om at sætte bidragssatserne op i Danmark.

- Vi har noteret os, at myndighederne har pålagt hele realkreditsektoren stigende kapitalkrav frem mod 2020, og at der med de kommende Basel 4-krav kan komme flere, siger David Hellemann i en skriftelig kommentar.

Basel 4-krav er særlige såkaldte gulvkrav, der indebærer et minimumsloft for, hvor risikabelt et udlån må være.

De divergerende udmeldinger tyder altså på, at der er en vis uenighed i Nordeas topledelse.

Ifølge det internationale nyhedsbureau Bloomberg, sagde Torsten Jørgensen ved fremlæggelse af kvartalsregnskabet onsdag, at prisændringer er et spørgsmål om timing.

- Nykredit har været ude med nogle prisjusteringer, og det vil de gennemføre.

- Du skal nærmere betragte vores tilgang til Danmark og prisændringer på det danske realkredit som et spørgsmål om timing. Det er et vindue, som vi vil forsøge at udnytte så hurtigt som muligt, sagde Torsten Jørgensen, som er en del af Nordeas koncerndirektion i Stockholm.

Hævede bidragssatser har været særligt omdiskuteret, efter at tusindvis af realkreditkunder i Totalkredit/Nykredit i februar i år fik at vide, at de skal betale mere i gebyr for deres boliglån fra 1. juli.

Behovet er blandt andet opstået på baggrund af øgede kapitalkrav fra myndighederne, lød det fra Nykredit.

Det fik tusindvis af vrede boligejere til at samle sig i protestgrupper. Diskussionen bredte sig til Folketinget, hvor erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) i marts nedsatte et ekspertudvalg, der skal undersøge gennemsigtighed og mobilitet i realkreditten.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen