Berlingske Business

Nordea: Reformer bør ikke vente til 2011

Nordea: Reformer bør ikke vente til 2011 - 1
Nordeas cheføkonom, Helge Pedersen Foto:

Politikerne bør gå i gang med reformer af det danske arbejdsmarked allerede nu og ikke vente til 2011, som de konservative vil. Det vurdere cheføkonom, Helge Pedersen fra Nordea.

Der er ingen saglige økonomiske grunde til at vente med reformer af det danske arbejdsmarked til 2011, som de Konservative påtænker. Det vurderer Helge Pedersen, cheføkonom i storbanken Nordea, men han anerkender, at der kan være politiske grunde.

”På det tidspunkt kan økonomien have vendt sig så meget, at der igen bliver skabt arbejdspladser, som gør det nemmere at gennemfører reformer, hvis reformer opfattes som ubehagelige, men behovet er der allerede nu,” siger han.

Det konservative krav om reformer af arbejdsmarkedet i 2011 fremsættes i dag i Berlingske Business. Det kommer efter finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) har sat arbejdsmarkedsreformer på pause, mens den økonomiske krise raser, efter Arbejdsmarkedskommissionen i går kom med sine anbefalinger, som skal lukke hullet i den danske statskasse på mindst 14 milliarder kroner om året ud i alt fremtid. Venstre vil ikke sætte tidsgrænse på reformpausen og vil slet ikke diskutere rapporten fra kommissionen.

Helge Pedersen påpeger dog, at selvom der er politiske grunde til at vente med reformer af efterløn og dagpenge, så bør man gå i gang nu, da holdbarhedsproblemerne i dansk økonomi er uafhængige af konjunkturerne.

”Man bør gå i gang med de langsigtede reformer allerede nu. Reformer er ikke noget, som bør vente, fordi der er usikkerhed på arbejdsmarkedet,” siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen