Berlingske Business

Nordea lover bod og bedring i håndtering af skattesnyd

Nordea - 20170209121332244_org

Der er brug for stærkere internationale regler mod skattely, siger Nordea-chef ved høring i EU-Parlamentet.

Den skandinaviske storbank Nordea kommer med bøjet hoved og med løfter om forbedring, da en af bankens topchefer torsdag vidner for en særlig høring i Europa-Parlamentets undersøgelse af skattesnyd.

- Vi er godt klar over, at vi var under både vores egne og vores tilsyns standarder. Det er noget, vi tager meget alvorligt, siger Matthew Elderfield fra Nordeas koncernledelse.

Elderfield har som chef for group compliance siden maj sidste år haft ansvar for at sikre, at koncernen overholder gældende love og regler.

Han er dermed bragt ind, efter at det i forbindelse med de såkaldte Panama-papirer i april 2016 kom frem, at flere Nordea-kunder havde haft penge i skattely. Det skete i samarbejde med advokatfirmaet Mossack Fonseca i Panama.

Matthew Elderfield siger, at en af fejlene har været, at bankens filialer har arbejdet for decentraliseret uden en stærk fælles politik.

Banken betragter nu nærmest per definition offshorekonti som højrisikokonti. Og man er blevet mere opmærksom på kunders ofte meget komplicerede virksomhedsstruktur.

Det betyder blandt andet, at der er skruet kraftigt ned for Nordeas offshoreaktiviteter. Banken har som følge af sine interne undersøgelser lukket 111 konti.

Elderfield understreger dog samtidig, at der ikke er fundet bevis for, at ansatte i Nordea har været aktivt involveret i skatteunddragelse.

Men banken er i kølvandet på lækagen ved at give sine interne procedurer og standarder en omfattende overhaling.

- Vores forbedringsrejse er godt undervejs. Men vi har stadig langt at gå, siger Elderfield og efterlyser mere strikse internationale regler.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen