Berlingske Business

Nordea: IFO-indeks kan påvirke optimismen i Danmark

Nordeas Cheføkonom Helge Pedersen
Nordeas Cheføkonom Helge Pedersen mener, at manglende tysk optimisme i industrien kan påvirke den danske ditto. Foto:

Udviklingen i det tyske IFO-indeks kan have en effekt på optimismen i industrien i Danmark.

Det mener cheføkonom i Nordea Helge J. Pedersen, der fortæller, at indekset normalt er et godt pejlemærke for stemningen i den danske fremstillingssektor.

»Den seneste tilbagegang i optimismen i Tyskland kan risikere at slå igennem på industrien herhjemme,« skriver han i en kommentar.

Han skriver, at Tysklands betydning for resten af Europa ikke skal undervurderes. Landet er den klart største økonomi i EU og den vigtigste handelspartner for de fleste europæiske lande - heriblandt Danmark. Ifølge Helge J. Pedersen aftager nabolandet nemlig 15-20 pct. af den danske eksport på årsbasis.

Metro-firma afsløret i lønfusk for 12 millioner Metroarbejdere

Det tyske erhvervstillidsindeks IFO udviklede sig dårligere end ventet i februar, da det faldt til 115,4 fra 117,6 måneden før. Det skal sammenlignes med markedskonsensus om indeks 117,0 ifølge Bloomberg.

Hegle J. Pedersen vurderer dog fortsat, at IFO-indekset er højt, selv om tallet for februar skuffede i forhold til estimaterne.

»Sammenholdt med det fortsat stærke PMI-indeks, som blev offentliggjort onsdag, efterlader dagens tal ingen tvivl om den aktuelle styrke i den tyske økonomi, som også er karakteriseret ved en rekordlav arbejdsløshed og et boligmarked i topform, der er understøttet af den meget lempelige pengepolitik,« skriver han i kommentaren.

23BUSPatienter-i-USA-sagsoe.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen