Berlingske Business

Nordea brugte ulovlige metoder til at hapse pensionskunder

PLUS Møgsager forstærker Norde
I kampen om luraktive firmapensionskunder har Nordea brugt ulovlige metoder, skriver Jyllands-Posten. Scanpix/Sarah Christine Nørgaard/arkiv

Finanstilsynet er efter Nordea, efter at det har vist sig, at banken har brugt ufine metoder.

København. I kampen om lukrative firmapensionskunder har Nordea brugt ulovlige metoder.

Det skriver Jyllands-Posten.

Nordea Liv & Pension har betalt de pensionsmæglere, som hjælper virksomheder med at vælge pensionsselskab, uden at slutkunderne har kunnet se aflønningen.

Men i en præcisering af reglerne understregede Finanstilsynet i sidste uge, at det har været ulovligt siden 2011.

- Vi har hidtil ikke teknisk været i stand til at håndtere det på en måde, så slutkunderne har kunnet se betalingen, og derfor har vi gjort det på den her måde, siger Mikkel Bro Petersen, pressechef i Nordea Liv & Pension, til Jyllands-Posten.

Ny lov sikrer flere penge i pensionslivet

Avisen skriver, at selve betalingen ikke er ulovlig. Men det er ulovligt, at det ikke fremgår klart af kundens depotoversigt, at selskabet betaler et sådant tilskud til mægleren.

- Gør man det ikke på den måde, vil det være en omgåelse af provisionsforbuddet. Og det er ulovligt, siger kontorchef i Finanstilsynet Ulla Brøns Petersen til Jyllands-Posten.

Nordeas konkurrenter er rasende over, at de har været oppe imod ulovlige metoder.

PFA, Danica og AP Pension mener, at det er til skade for pensionskunderne, når nogen opererer med en model uden fuld gennemsigtighed, siger de til avisen.

Pension

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen