Berlingske Business

Nils Bernstein: Lad de store vækstpakker blive i skuffen

Nils Bernstein: Lad de store vækstpakker blive i skuffen - 1
Nationalbankdirektør Nils Bernstein mener ikke, at vi har brug for flere store vækstinitiativer, da vi endnu ikke har set resultaterne af de initiativer, der er søsat. Foto:

Dansk økonomi har ikke brug for nye store vækstinitiativer her og nu, fastslår nationalbankdirektør Nils Bernstein, der hermed skærer igennem i diskussionen om behovet for nye vækst-pakker.

Der er allerede sat tilstrækkeligt med store vækstinitiativer i søen, og politikerne bør klappe hesten, før de kaster sig ud i nye drastiske tiltag. Det mener nationalbankdirektør Nils Bernstein, der nu skærer igennem og understreger, at vi endnu ikke har set effekterne af de tiltag, der allerede er sat i værk.

»Jeg mener ikke, at man her og nu skal sætte yderligere større vækstinitiativer i gang. Der er allerede sat mange initiativer i gang, og med et forventeligt stort offentligt underskud, bliver der jo allerede gjort meget for at understøtte væksten. Men det er da fornuftigt løbende at tage bestik af situationen,« siger Nils Bernstein til Berlingske Business.

Når der ikke er behov for større vækstinitiativer, er der vel heller ikke behov for en kreditpakke til 5 mia. kr., der fokuserer på udvidede eksportkreditter og bedre kautionsmuligheder?

»Jeg betragter kreditpakken som et målrettet initiativ og ikke et stort nyt vækstinitiativ. Man kan sagtens forestille sig, at der er særlige områder, der har problemer med kreditten på grund af uhensigtsmæssigheder i eksisterende ordninger, og jeg har ingen problemer med det seneste initiativ. Jeg siger blot, at der ikke på nuværende tidspunkt er behov for nye store vækstinitiativer.«

Ingen kreditklemme
Mener du, at der i øjeblikket er en kreditklemme for dansk erhvervsliv?

»Jeg opfatter en kreditklemme, som en situation, hvor der bliver sagt nej til at låne penge til virksomheder i for stort omfang, hvilket svækker konjunkturforløbet. Det handler med andre ord om, hvorvidt kreditsituationen er for stram i forhold til konjunktursituationen.

For det første vil jeg fastslå, at det ikke er enten-eller, men at der er grader af stramhed. Jeg er sikker på, at der er eksempler på, at sunde virksomheder har fået nej til et lån. Men når vi ser på det samlede billede af udlånssituationen og sammenholder det med konjunktursituationen, kan vi ikke påvise en alvorlig kreditklemme i den forstand at sunde levedygtige virksomheder får nej til lån i et omfang, der selvstændigt dæmper konjunkturforløbet.«

Kan en forlængelse af ordningen om udskydelse af moms være den rigtige medicin for dansk økonomi?

»Det har jeg ingen bemærkninger til. Men overordnet kan vi se fra statistikken, at virksomhedernes kassekreditter er bragt ned. En af årsagerne til det er formentlig, at den moms, som de almindeligvis skulle have betalt, er sat ind på kassekreditterne.«

Statsbank hjælper ikke
Socialdemokraterne har netop foreslået at oprette statsbank, der kan sikre en bedre kreditsituation. Kan det være den rette medicin for dansk økonomi?


»Det afgørende er ikke, om det er en statsbank eller ej. Det afgørende er, hvilken kreditpolitik den vil føre. Jeg forstår, at det er tanken, at banken skal fungere på kommercielle vilkår. I givet fald tror jeg ikke, at den vil gøre den store forskel. Hvis det omvendt var en bank, der ikke skulle fungere på kommercielle vilkår, ville den hurtigt kunne få problemer med solvensen og Finanstilsynet, og Danmark kunne få en statsstøttesag på nakken. Men sådan forstår jeg heller ikke forslaget.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen