Berlingske Business
15:24

Nets skærper kampen om mobil betaling

13BUSPix-betaling.jpg
Nets lancerer den digitale pung, hvor man kan samle flere af sine betalings- eller klubkort i en app og dermed kun nøjes med at medbringe sin smartphone. Danske Bank har taget kampen op med sin MobilePay og indgået en aftale med Dansk Supermarked. Foto: Claus Bech

Sidst på året bliver det muligt at betale med MasterCard eller rene Visa-kort på sin smartphone med Nets’ digitale pung. Allerede nu kan man betale med mobilen i udvalgte Dansk Supermarked-butikker.

Forestil dig weekendens lokalopgør mellem FCK og Brøndby, hvor begge hold kæmpede en brav kamp om sejren. Samme opgør kan nu ramme det mobile betalingsområde i Danmark, hvor der onsdag blev fløjtet op til kamp.

På den ene banehalvdel står Nets med deres netop lancerede digitale pung, der kan samle alle kort digitalt via en app på smartphonen, der bare skal holdes over terminalen, når man går gennem kassen. Planen er, at man kan samle flere forskellige kort på telelfonen og dermed slippe for at fumle efter Dankort, fitnesskort, kaffekort eller mønter i lommen.

11BUSNETS.jpg

Danske Bank på den anden banehalvdel lancerede onsdag et samarbejde med Dansk Supermarked, der betyder, at man ikke behøver andet end sin smartphone og MobilePay for at betale for sine indkøb.

På den baggrund er banen kridtet op mellem to spillere, der begge forsøger at vinde kundernes gunst i en kamp, hvor det handler om, at betalingen skal gå så hurtigt som muligt.

Dommer i kampen er ekspert på betalingsområdet Henning N. Jensen. Han mener, at kampen ender uafgjort, fordi modstanderne bliver nødt til at spille sammen. Det danske marked er for lille til flere uafhængige løsninger.

pix-Nets/Eika

Han mener, at bankerne, der kommer med i den digitale pung, bliver nødt til at acceptere at spille sammen med MobilePay og omvendt.

»På sigt vil kunderne kræve, at de spiller sammen. Danske Bank skal presses, og de 81 andre banker skal acceptere at levere omslag til MobilePay,« siger Henning N. Jensen.

Der er også nogle potentielle udenlandske spillere, der gerne vil ind på det danske marked. Apple Pay, Samsung Pay og Android Pay er nogle af de nye lanceringer, der også kæmper om at få en del af markedet med de mobile betalinger.

Der går nogle år, inden kampen fløjtes af, og vi kan kåre en vinder. I første omgang skal danskerne vænne sig til at betale på en anden måde, og det er en udfordring i sig selv.

»Betalingsvaner er noget af det sværeste at ændre, og vi må tage en ting ad gangen,« siger Henning N. Jensen.

smartphone

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen